از گزارش‌های تکراری تا توصیه‌های اخلاقی در کارگروه اشتغال کردستان/خروجی این جلسات هرچه باشد اشتغال نیست!
در جلسه امروز کارگروه اشتغال کردستان، بانیان جلسه خودستایی و معاون اقتصادی استاندار توصیه اخلاقی کرد؛ بانک‌ها، هم تشویق شدند و هم تهدید؛ اما خروجی این جلسات، بعید است کاهش نرخ بیکاری باشد!
به گزارش پژواک کردستان،  یکی دیگر از جلسات کارگروه اشتغال استان، ظهر امروز بدون حضور استاندار و به ریاست سرپرست معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد؛ جلسه، خروجی قابل عرضی برای افکار عمومی نداشت؛ بانیان برگزاری، مانند غالب جلسات گذشته این کارگروه، گزارش داده و از عملکرد دستگاه تحت مسئولیت تمجید کردند.
 
یکی دیگر از مباحث تکراری در این جلسه، انتقادات کم‌رمق از بانک‌هایی بود که با مردم و دولت همراه نیستند؛ البته همین حضرات هیچ‌گاه حاضر نشده‌اند توضیح دهند که برای نمونه در موضوع انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ چه گُلی به سر بانک‌های استان زده‌اند تا از این بنگاه‌های اقتصادی که اولویت اول برای آنها سود خودشان است انتظار همراهی داشته باشند؛ سال‌های سال است که در کردستان، طبق گزارش مرجع رسمی، تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها حدود 80 درصد منابع یعنی چیزی کمتر از حداکثر مقدار تعیین شده توسط بانک مرکزی است و تیم اقتصادی دولت حتی حاضر نیست گزارش عملکرد فصلی بانک‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا مردم با اطلاع از عملکردها، خود درباره بانک‌ها دست به اقدام عملی بزنند.
 
مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استاندار کردستان در جلسه امروز گزارشی از عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات تبصره 16 که فرصت پرداخت آن تا پایان تیرماه است ارائه کرده و اعلام کرد: بانک‌های سپه، ملی و صادرات، به ترتیب، بهترین عملکرد را در بحث پرداخت این تسهیلات داشته‌اند اما نگفت دولت چه ابزاری برای برخورد با بانک‌هایی که تا پایان مهلت مقرر در پرداخت تسهیلات تبصره 16 همکاری نکنند در دست دارد؛ اصلاً اراده‌ای برای برخورد وجود دارد؟!
 
اما این روزها نمی‌شود از جلسه‌ای اقتصادی در استان سخن به میان بیاید و نام «رئیس دانشگاه کردستان» مطرح نشود! جناب رئیس دانشگاه‌ ماه‌هاست که همزمان سرپرست معاونت اقتصادی استانداری را هم عهده‌دار است؛ او امروز هم با نیم ساعت تأخیر در جلسه حضور پیدا کرد و حضار را از بلاتکلیفی خارج فرمود! نخست گمان بر این بود که به دلیل مشغله کاری در دانشگاه کردستان نتوانسته در موعد مقرر در جلسه حاضر شود اما بعداً خودش توضیح داد درگیر جلسه مسائل مربوط به مرغداری‌ها بوده است!
 
در سخنان امروز «حامد قادرزاده» هم نه تنها هیچ نشانی از پذیرش ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت در کردستان در حوزه بیکاری در سال گذشته نبود بلکه اظهارات این مقام دولتی بیشتر القا کننده موفقیت تیم اقتصادی در ایجاد شغل در استان بود!
 
وی گفت: خودنمایی آمارهایی که در بحث اشتغال در 1401 ثبت کرده‌ایم در 1402 و سال‌های بعدی خواهد بود؛ سرعت رشد اشتغال با گذشت زمان فزآینده نخواهد بود، بلکه کند است؛ ما 132 درصد هدف اشتغال را در سال 1401 محقق کرده‌ایم.
 
اینها خروجی تفکر فرمانده تیم اقتصادی دولت در کردستان است؛ بی‌آنکه درباره رتبه اول بیکاری کردستان در کشور در پاییز و زمستان سال گذشته کلمه‌ای بر زبان بیاورد؛  حالا اگر کسی انتظار دارد خروجی این تفکر ایجاد اشتغال در استان و کاهش نرخ بیکاری باشد همچنان منتظر باشد!
 
استراتژی جناب معاون برای متقاعد کردن بانک‌ها برای همراهی در پرداخت تسهیلات هم در نوع خود جالب بود! استراتژی آشنای «تمجید و خواهش» با چاشنی توصیه‌های اخلاقی که تجربه ثابت کرده در حوزه اقتصادی، آنهم از سوی بانک‌ها خریداری ندارد!
 
یک ماه بیشتر به پایان زمان پرداخت تسهیلات تبصره 16 باقی نمانده و از مجموع 1807 میلیارد تومانی که به کردستان اختصاص داده شده، فقط 19.36 درصد تحقق پیدا کرده که بخش عمده‌ای را هم بنیاد برکت انجام داده است؛ بهانه قطعی سامانه را هم اگر در کنار سایر مشکلات در نظر داشته باشیم چشم‌انداز استان در بحث پرداخت تسهیلات تبصره 16 هرگز امیدوار کننده نیست و با این روند بعید است استان در پایان تیرماه به آنچه مطلوب استاندار است دست پیدا کند.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب : 417
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcfiedjaw6dy.giw.html
نام شما
آدرس ايميل شما