نایاب شدن گوشت گوسفند در سنندج/قصابی‌های سنندج، کامیاران و دهگلان فردا هم گوشت گوسفندی ندارند!
آشفته‌بازار گوشت قرمز، عرضه این کالای اساسی را در کردستان وارد تلاطم تازه‌ای کرده است؛ امروز گوشت گوسفندی در قصابی‌های سنندج وجود نداشت و فردا هم به دلیل عدم کشتار، گوشتی عرضه نمی‌شود!
مدتی است قیمت گوشت قرمز در کشور افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و بازار کردستان هم متأثر از این وضعیت شاهد گرانی گوشت قرمز است؛ جهاد کشاورزی کردستان به عنوان متولی نظارت بر بازار گوشت قرمز، ظاهراً توانایی انجام این مهم را ندارد و پس از گران شدن گوشت در هفته‌های اخیر، حالا مردم شاهد نایاب شدن گوشت قرمز در بازار سنندج هستند.
 
طبق اطلاعات به دست آمده، آخرین کشتار دام سبک در کشتارگاه صنعتی سنندج مربوط به چهارشنبه هفته گذشته بوده و پس از آن دیگر دام سبکی در کشتارگاه ذبح نشده و آخرین تاریخ برای عرضه دام کشتار شده در آن روز، پایان وقت روز شنبه 29 بهمن بوده است.(طبق برچسب الصاق شده به لاشه دام توسط دامپزشکی بین تاریخ خروج دام از اتاق سرد و تاریخ انقضا گوشت، تنها دو روز زمان وجود دارد)
 
جالب آنکه امروز هم دام سبک در کشتارگاه صنعتی سنندج کشتار نشده و دلیل امر هم ظاهراً ممانعت جهاد کشاورزی بوده و ایضاً طبق آنچه ابلاغ شده از این پس هر قصاب روزانه تنها اجازه کشتار سه رأس دام سبک را دارد!
 
این تصمیم غیرکارشناسی با هر استدلالی اتخاذ شده باشد قطعاً به کنترل قیمت گوشت گوسفند در بازار کردستان منجر نخواهد شد؛ معلوم نیست این تصمیم با چه استدلالی اتخاذ شده است ولی کاملاً معلوم است که متولیان تنظیم بازار گوشت در کردستان دچار سردرگمی شده و هیچ استراتژی مشخص و قابل اتکایی برای کنترل بازار ندارند؛ کسی نباید از رئیس جهاد کشاورزی کردستان بپرسد چه زمانی و کجا با کاهش عرضه گوشت آن هم در شرایطی که تقاضا رو به افزایش است، قیمت کاهش یافته است؟ کجای قانون عرضه و تقاضا توصیه می‌کند که متولیان، بازاری را که تقاضا در آن افزایشی است با کاهش عرضه کنترل کنند؟
 
رئیس جهاد کشاورزی کردستان که نتوانست وعده تأمین دام برای حتی یک قصابی در سنندج را عملی کند اخیراً در نشست خبری با اصحاب رسانه اذعان کرده «در چند روز اخیر نیز موج نارضایتی شدید از افزایش قیمت گوشت به‌ وجود آمد»؛ «پیمان اسکندری» تلویحاً دولت را مقصر گرانی معرفی کرده و اجرای ناقص سیاست حذف ارز ترجیحی را یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها معرفی کرده است.
 
اما وقتی در استانی که مدیرکل تعزیرات حکومتی رسماً اعلام کند که «اصلاً نظارتی بر بازار استان وجود ندارد و علی‌رغم بسیاری از تخلفات، پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود و گرنه به محض ارجاع پرونده، موارد رسیدگی و جریمه اعمال می‌شود»، باید منتظر اوضاعی بدتر از این هم بود.  
 
می‌ماند یک نکته؛ امروز دام سبک در کشتارگاه صنعتی سنندج کشتار نشده، حتی یک رأس! و این یعنی اگر فردا در بازار سه شهرستان سنندج، کامیاران و دهگلان گوشت دام سبک عرضه شود یا گوشتی است که تاریخ انقضا عرضه آن گذشته یا گوشتی است که از طریق کشتار غیرمجاز وارد بازار شده است؛ البته نباید طرح این موضوع سبب شود عملکرد خادمان مردم در اداره‌کل دامپزشکی کردستان زیر سؤال برود، بد نیست این را هم بدانیم که فقط در روز پنجشنبه، 228 کیلوگرم گوشت فاسد در سطح شهر سنندج توسط شخص مدیرکل دامپزشکی کشف و ضبط شده است!
 
فرید کریمی
 
کد مطلب : 330
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcjfyetzuqet.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما