پایان ضرب‌الاجل دو هفته‌ای «زارعی‌کوشا»؛ نماینده تام‌الاختیار استاندار از «تعیین تکلیف وضعیت مرز باشماق» گزارش قابل راستی‌آزمایی بدهد
استاندار کردستان 25 فروردین امسال رسماً وعده داد که «مرز باشماق مریوان ساماندهی می‌شود» و با معرفی نماینده‌ای تام‌الاختیار، ضرب‌الاجلی دو هفته‌ای برای تعیین تکلیف وضعیت مرز اعلام کرد؛ مهلت تمام شد!
حضرت علی(ع) هنگام سپردن فرمانروایی مصر به مالک اشتر دو نامه به وی نوشت (نامه‌های 53 و 62 نهج‌البلاغه)؛ مفسران بزرگ اسلامی بر این باور هستند که مولای متقیان آن دو نامه را با علم به این موضوع که مالک هرگز به مصر نخواهد رسید نوشته و چه بسا محتوای آن دو نامه مهم که 14 قرن پیش نگاشته شده و حاوی اصول حکومت و مدیریت است برای بهره‌برداری آیندگان از جمله ما بوده تا با خواندن و درک مفاهیم آنها افقی بازتر برای مدیریت بهتر در مقابل دیدگان‌مان گشوده شود.
 
امیرالمؤمنین در بخشی از دستورالعمل مدیریتی خود که خطاب به مالک نگاشت «خلف وعده» را برانگیزاننده خشم شدید پروردگار اعلام و آورده است: «زنهار از این که به احسان خود بر مردم منت گذاری یا آنچه برای آنها کرده‌ای، بزرگش شماری یا وعده دهی و خلاف آن کنی...خدای تعالی می‌فرماید: خداوند سخت به خشم می‌آید که چیزی بگویید و به جای نیاورید».
 
با این مقدمه، بخش‌هایی از خبری را که پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان 25 فرودین‌ماه امسال منتشر کرده است، مرور می‌کنیم؛ در عنوان خبر یادشده که گویا مربوط به «جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان» بوده، از قول استاندار کردستان آمده است «مرز باشماق مریوان ساماندهی می‌شود» و از قول نماینده عالی دولت در استان «تأکید» شده که «باید این مهم در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شود».
 
بدیهی است که «اسماعیل زارعی‌کوشا» نمی‌تواند همه امور ریز و درشت استان کردستان را شخصاً پیگیری کند بنابراین در فقره اخیر با تعیین نماینده تام‌الاختیار گفته «سرپرست فرمانداری شهرستان مریوان به عنوان نماینده تام‌الاختیار استاندار مسئول پیگیری مسائل و مشکلات مرز باشماق خواهد بود و انتظار می‌رود که این مهم در دو هفته تعیین تکلیف شود».
 
علاوه بر این، استاندار کردستان شرایط فعلی مرز را هم «غیرقابل قبول» اعلام کرده و ضرب‌الاجلی دو هفته‌ای برای «تعیین تکلیف وضعیت مرز» تعیین کرده است.
 
موضوع آنقدر روشن است که نیاز به هیچ تعبیر و تفسیری ندارد؛ مهلت تعیین شده توسط نماینده عالی دولت در کردستان دیروز به سر آمد و طبیعی است که در درجه نخست فعالان اقتصادی که سال‌هاست مشکلات مرز باشماق مریوان گریبان آنها را گرفته و در درجه دوم عموم مردم از نتیجه آنچه استاندار به نماینده تام‌الاختیار خود تکلیف کرده آگاه شوند.
 
ساماندهی مرز باشماق یکی از مطالبات دیرینه ذی‌نفعان در حوزه اقتصادی استان است؛ این رسانه بنا به رسالت ذاتی خود موضوع مرز باشماق و تعیین تکلیف وضعیت این مرز را ضمن در نظر گرفتن دستور صریح استاندار با حساسیتی ویژه دنبال می‌کند و واقعیات را به صورت شفاف با مخاطبان خود در میان خواهد گذاشت.
 
اگر آنچه «زارعی‌کوشا» دستور داده، در عمل اجرا شده، نماینده تام‌الاختیار، درباره کیفیت کار گزارش قابل راستی‌آزمایی بدهد و اگر خدای ناکرده به هر دلیلی این دستور عملیاتی نشده است دلایل را صادقانه به اطلاع افکار عمومی برساند؛ فعلاً همین!
 
می‌ماند یک نکته؛ عملکرد استاندار کردستان را در همین مدت کوتاه حضورش در استان ـ ان شاءالله از سر دلسوزی ـ گاه به نرمی و اغلب اوقات به تندی نقد کرده‌ایم اما اگر بخواهیم در مسیر نقد «زارعی‌کوشا» بر سبیل انصاف و مروت حرکت کنیم باید اذعان نماییم که جناب‌شان در دادن وعده به مردم  احتیاط کرده و برای معدود وعده‌های داده شده بویژه آن دست وعده‌هایی که انجامش در حیطه اختیارات استان بوده وفای به عهد کرده است که نمونه بارز آن هم یکی از وعده‌های او در همان آغازین روزهای حضورش در استان بود؛ وعده راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ اضطراری بویین بانه که از قضا قبل از موعد هم عملیاتی گردید و رضایتمندی مردم را رقم زد.
 
نگاه مردم به استاندار کردستان در مقوله وعده دادن اگر هم نگوییم مثبت است حداقل منفی نیست و این یک سرمایه حداقلی است و لابد زارعی‌کوشا می‌داند تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهد، هیچ‌کدام از مدیران منصوبش این سرمایه را خرج رخوت، بی‌مبالاتی و یا بی‌عملی خود کنند.
 
فرید کریمی
 
کد مطلب : 154
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcd2o0f6yt0k.a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما