وعده توخالی سیستم بانکی و استاندار مؤمنی که نباید دو بار از یک سوراخ گَزیده شود!
‏اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان آذرماه 1400 به دیدار استاندار رفته و به او وعده همکاری دادند؛ تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در بحث تسهیلات دستاورد آن دیدار را مشخص کرده است، «تقریباً هیچ»!
دایره آمارهای استانی اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، دو روز قبل «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان دی‌ماه 1400» را اعلام کرد؛ رقم تسهیلات در کردستان، از 24 استان کشور کمتر است.
 
رقم تسهیلات (جاری و غیرجاری) بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در دی‌ماه سال گذشته تنها 83 درصد منابع است و این در حالی است که بانک‌ها در استان‌های کم‌برخورداری که شرایطی تقریباً مشابه کردستان دارند بیش از صددرصد منابع را تسهیلات پرداخت کرده‌اند؛ درصد تسهیلات به منابع برای نمونه در چند استان از این قرار است: ایلام 116 درصد، خراسان‌شمالی 114 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 111 درصد، چهارمحال و بختیاری 109 درصد و خراسان‌جنوبی 102 درصد.
 
نتیجه وعده‌های 14 آذرماه 1400 اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان به استاندار کردستان، اعداد و ارقام گزارش تسهیلاتی دی ماه 1400 بانک مرکزی، یعنی ماه بعد از آن دیدار است.
 
اگر بشود جایگاه مکارم اخلاقی را در مناسبت‌های اقتصادی نادیده گرفت ـ که تجربه ثابت کرده می‌شود! ـ بر اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان حرجی نیست؛ این جماعت نان زیرکی خود را می‌خورند، مقصر اصلی در این میان همراهان ناهمدل و منصوبان کارنابلد استاندار کردستان هستند که با بستن چشمان‌شان به روی حقایق اجازه می‌دهند عده‌ای آزمون پس‌داده با نماینده عالی دولت در استان چنین کنند.
 
استاندار محترم کردستان در جلسه بعدی با اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان با استناد به گزارش مورد بحث بانک مرکزی در این مقال، می‌تواند با طرح دو سؤال ساده حریفان خود را «آچمز» کند؛ کدام سؤالات؟ بخوانید.
 
یکم) اگر بانک‌ها در استان‌های ایلام و کردستان تابع دستورات مقامات ارشد خود در تهران هستند که غیر از این نیست، به چه دلیلی رقم تسهیلات به منابع در ایلام 32.8 درصد از کردستان بیشتر است؟ (با این توضیح که تسهیلات در ایلام 116.18 و در کردستان 83.38 درصد منابع است).
 
دوم) مبلغ سپرده‌های ریالی و ارزی در پایان دی‌ماه 1400 در دو استان «کردستان» و «چهارمحال و بختیاری» رقمی تقریباً برابر و حدود 300 هزار میلیارد ریال است؛ سؤال این است که چرا بانک‌های استان چهارمحال و بختیاری در دی‌ماه سال گذشته 67 هزار میلیارد ریال بیشتر از بانک‌های کردستان تسهیلات پرداخت کرده‌اند؟
 
القصه؛ «اباعزه الجمحی» یکی از مشرکان مکه، در جنگ بدر به اسارت سپاه اسلام درآمد؛ او پس از اسارت به رسول خدا(ص) گفت من مردی عیالوار هستم، بر من منت بگذار و آزادم کن؛ پیامبر اکرم(ص) با این شرط که دیگر به جنگ با مسلمانان بازنگردد او را آزاد کرد ولی «اباعزه» وقتی به مکه رسید گفت من محمد[ص] را فریب دادم و در جنگ احد دوباره به مصاف مسلمین آمد! از قضا او باز هم اسیر شد و بار دیگر به همان بهانه از رسول‌الله(ص) خواست که آزادش کند و پیامبر در پاسخ درخواست او فرمود: آزادت کنم که باز به مکه بروی و در میان قریش فریاد بزنی که محمد[ص] را فریب دادم؟! و سپس فرمود: «لَا یُلْسَعُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن‏... مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود».
 
جناب استاندار! مؤمن نباید دوبار از سوراخ کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان گزیده شود؛ اجازه ندهید این جماعت بیش از این در کردستان فرصت‌سوزی کنند؛ با آنها با همان زبان خودشان، که زبان تفرعن و نه تواضع است، سخن بگویید.
 
چونکه با کودک سَر و کارم فتاد
هم زبان کودکان باید گشاد
 
بانک‌ها بر اساس کارکرد ذاتی خود، بیش از آنکه به فکر مردم باشند، به فکر کسب سود بیشتر برای خودشان هستند؛ مادامی که عملکرد هر یک از بانک‌های استان در بحث رقم سپرده و تسهیلات برای مردم شفاف‌سازی نشود، تغییری در رویکرد آنها اتفاق نخواهد افتاد.
 
من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
 
فرید کریمی

کد مطلب : 131
https://pezhvakkurdestan.ir/vdciczaz2t1ap.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
۴
نظر
منتشر شده : ۴
در صف انتظار : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
 
واقعاً یکی از عوامل مشکلات استان همین بانکها هستند
امیدوارم زارعی کوشا هم مثل مرادنیا با آنها مماشات نکند
هرچند که هیچ نشانه ای وجود ندارد
بانک ها هر گزارشی بدهند مسئولان می‌ پذیرند وهمه مشکلات از همین جا آغاز می شود از شفاف نشدن عملکرد بانک ها حتماً عده ای سود می برند وگرنه چرا هیچ وقت این کار انجام نمی شود
این نوشته ها هسچ ناثیری ندارد
دولت آقای رییسی و استاندارش نمیتوانند با این تیم ضعیفی که چیده اند کاری در استان انجام دهند
مرادنیا که خودش حداقل در حوزه اقتصادی شخصی موفق بود بارها و بارها از بانک ها رکب خورد و مدیران بانکی او را دور زدند حالا چه انتظاری از زارعی کوشا دارید؟