نامزد حوزه انتخاباتی سنندج؛ دیروز در «لیست امید» امروز در «لیست شورای ائتلاف»!/بیا که سود کسی برد کاین تجارت کرد
سالار مرادی نامزد ناکام «لیست امید» اصلاح‌طلبان در سال 95، حالا و با یک پشتک سیاسی، در قالب «لیست شورای ائتلاف» اصولگرایان سودای پوشیدن ردای نمایندگی دارد و ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد!
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 7 اسفندماه 94 برگزار شد و این انتخابات در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه انتخابیه «سنندج، دیواندره و کامیاران» به دور دوم کشیده شد.
 
دومین مرحله دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در کردستان در حالی 10 اردیبهشت‌ماه 95 برگزار شد که از فردای برگزاری مرحله اول انتخابات، فعالیت‌های انتخاباتی برخی حامیان کاندیداها، استان را به سوی یک فضای دوقطبی پیش برد.
 
اکثریت رأی‌دهندگان در حوزه انتخابیه «سنندج، دیواندره و کامیاران» به رغم تلاش چشم‌گیر بخشی از اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و نیز فعالیت انتخاباتی آشکار برخی مدیران وقت برای انتخاب نمایندگانی همسو با دولت در کردستان، کاندیدای رقیب «لیست‌امید و حامیان‌دولت» را راهی بهارستان کردند.
 
در یک سوی ماجرا، برخی چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب کشور و کردستان، حامیان دولت «تدبیر و امید» و شماری از کارگزاران دولتی قرار داشتند که از «سالار مرادی» حمایت می‌کردند و در سوی دیگر، اکثریت مردم کردستان و شماری از فعالان مدنی دارای پایگاه اجتماعی قرار گرفته بودند که حامی «سیداحسن علوی» بودند.
 
برگزاری گردهمایی هواداران «لیست امید و حامیان دولت» هم از شاخص‌ترین برنامه‌های انتخاباتی در کردستان بود که سوم اردیبهشت در سنندج برگزار شد و در آن مراسم دست «سالار مرادی» به عنوان نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان توسط «محمدرضا عارف» بالا رفت.
 
عباس احمدی عضو وقت هیئت رئیسه شورای اصلاح طلبان کردستان، سیدمعروف صمدی و جلال جلالی‌زاده نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار کردستان و سیدهاشم هدایتی از فعالان سیاسی اصلاح طلب استان از جمله سخنرانان آن برنامه انتخاباتی بودند که برای پیروزی «سالار مرادی» سنگ تمام گذاشتند، با این اوصاف، قدرت و اراده توده خاموش مردم کردستان ـ که عضو هیچ دسته و جناح سیاسی نیستند ـ بر هیاهوی پوشالی «عارف» و هم‌دسته‌های سیاسی غلبه کرد و در نهایت همان چیزی رقم خورد که مردم اراده کرده بودند؛ آن انتخابات یک بار دیگر ثابت کرد تلاش‌های مغایر با اراده اکثریت از سوی هر شخص، گروه و دسته‌ای که باشد با شکست مواجه خواهد شد و این همان خاصیت «دموکراسی» است.
 
الغرض؛ جمعه 11 اسفند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ «سالار مرادی» که سابقه نمایندگی مردم در دوره نهم مجلس را هم در کارنامه دارد، یک بار دیگر از حوزه انتخابیه «سنندج، دیواندره و کامیاران» نامزد انتخابات است؛ تعجب نکنید اگر بشنوید او عصر دیروز به عنوان کاندیدای مورد حمایت «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کردستان» معرفی شد! بلی؛ درست متوجه شدید، کاندیدای مورد حمایت «لیست امید» اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید در انتخابات مجلس دهم حالا سر از لیست دسته اصولگرایان درآورده است!
 
تکلیف دسته‌ای که «محمد سادات» رئیس و «محرم وزیری» دبیر آن باشد روشن است و از این باند سیاسی، انتظاری هم نیست؛ دسته اصولگرا اگر محبوبیتی در میان مردم کردستان دارند چرا با تابلو مشخص اصولگرایی به میدان نمی‌آیند تا پاسخ شفاف مردم را دریافت کنند؟
 
اما بعد؛ «سالار مرادی» نباید درباره دلایل استحاله خود به مردم توضیح دهد؟ چطور می‌شود کسی سال 1395 دستش در دست «عارف» باشد و سال 1402 مورد حمایت «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» در کردستان؟!
 
حالا که با رد صلاحیت «بهمن مرادنیا» و «سیدمهدی فرشادان»، راه امثال «سالار مرادی» برای پیروزی در انتخابات هموارتر شده، بد نیست درباره بخشی از کارنامه عملکرد مجلس نهم این کاندیدای سابق «لیست امید» و فعلی «شورای ائتلاف» هم یک سؤال روشن، مستند به اطلاعات سامانه «مجلس‌گرافی» که توسط آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در زمان فعالیت مجلس نهم، با هدف شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان مجلس، راه‌اندازی شده بود، مطرح کنیم؛ با این توضیح که گفته شده بود اطلاعات مورد استفاده در سامانه «مجلس گرافی» برای تحلیل، شامل ۳۵۰ صورتجلسه بود که نخستین جلسه آن در تاریخ 1391/3/7 و آخرین آن در تاریخ 1394/6/3 بوده است.
 
بررسی سامانه «مجلس گرافی» در زمان انتخابات مجلس دهم، نشان می‌داد نخستین گزینه‌ای که در سامانه به آن اشاره شده بخش «ترین‌ها» بود؛ «سالار مرادی» در جدول نمایندگانی که کمترین حضور را در دوره نهم مجلس به نام خود ثبت کرده‌ بودند، با شاخص عدم حضور(به دقیقه) 1229، رتبه 28 را به خود اختصاص داده بود و نگاهی به بخش عملکرد این نماینده در نظام حضور هم نشان می‌داد که وی جزو 4 نماینده‌ای است که شاخص عدم حضورشان بین 1153 تا 1241 دقیقه بوده که مجموع این داده‌ها نشان می‌داد که «سالار مرادی» از 90 درصد نمایندگان مجلس بیشتر عدم حضور داشته است!
 
نظر «سالار مرادی» درباره داده‌های سامانه «مجلس گرافی» چیست؟ این نماینده دوره نهم و کاندیدای دوره دوازدهم مجلس اسنادی در دست دارد که نشان دهد آنچه سامانه «مجلس گرافی» ادعا کرده بود، کذب بوده است؟ اگر آنچه ادعا شده درست باشد مردم چطور می‌توانند بار دیگر به کسی اعتماد کنند که در دور قبل حضورش در مجلس، از 90 درصد نمایندگان هم‌دوره‌اش بیشتر عدم حضور داشته است؟!  
 
فعلاً همین؛ اگر سالار مرادیِ «لیست شورای ائتلاف» مانند سالار مرادیِ «لیست امید» در انتخابات شکست خورد که هیچ، اما اگر او این بار توانست به مجلس راه یابد با استناد به اطلاعات سامانه «مجلس گرافی» در مطالبی دیگر از او طرح سؤال خواهیم کرد؛ پاسخی داشته باشد یا خیر، موضوع دیگری است.
 
فرید کریمی
 
کد مطلب : 620
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcbugb0prhb5.iur.html
نام شما
آدرس ايميل شما