گزارش مرکز آمار است جناب استاندار! بادنجان بورانی نیست
«اسماعیل زارعی‌کوشا» که کمتر از 6 ماه قبل ضمن اشاره به گزارش مرکز آمار گفته بود «این اعداد و ارقام ارزش علمی ندارد» حالا با همین اعداد و ارقام هشتگ‌سازی کرده! یادآوری حکایتی به او خالی از لطف نیست.
«سلطان محمود را در حالت گرسنگی بادنجان بورانی پیش آوردند، خوشش آمد، گفت: بادنجان طعامیست خوش. ندیمی در مدح بادنجان فصلی پرداخت، چون سیر شد گفت بادنجان سخت مضر چیزی است. ندیم باز در مضرت بادنجان مبالغتی تمام کرد. سلطان گفت: ای مردک! نه این زمان مدحش می‌گفتی؟ گفت: من ندیم توأم نه ندیم بادنجان. مرا چیزی می‌باید گفت که تو را خوش آید نه بادنجان را».
 
این حکایت نغز را مولانا نظام‌الدین عبیدالله، معروف به «عبید زاکانی»، از ستارگان فروزان آسمان شعر و ادب ایران و از بزرگترین لطیفه‌پردازان و نقادان چیره‌دست روزگار در «رساله دلگشا» نقل کرده است. حکایت ندیم سلطان محمود و بادنجان بورانی در لطیفه مولانا عبید، انگار داستان استاندار کردستان و گزارش‌های مرکز آمار است! بخوانید.
 
پنجشنبه 29 تیرماه 1402) شاید شاخص‌هایی مانند نرخ بیکاری مهم باشد اما به دنبال استفاده ابزاری از این اعداد به دست آمده نباید باشیم... این روزها در فضای رسانه مسائلی مطرح می‌شود و مجموعه مدیریتی استان را بر اساس شاخص بیکاری و تورم ارزیابی می‌کنند اما این اعداد و ارقام ارزش علمی ندارد و تنها ارزش سیاسی برای عده‌ای دارد... در چند ماه گذشته نرخ بیکاری و تورم کردستان به دست‌آویزی برای کسانی تبدیل شده که به دنبال بهره‌برداری سیاسی از آن هستند که از نظر ما مشکلی ندارد و می‌توانند هرچه می‌خواهند از آن استفاده کنند چرا که مسئولیتی ندارند و تنها می‌خواهند به اهداف خود برسند... من به عنوان کسی که در گذشته در حوزه رسانه فعالیت‌هایی داشته‌ام، از رسانه‌های استان انتظار دارم نقد دقیقی ارائه دهند.
 
این جملات، فرمایشات استاندار محترم کردستان در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بود؛ زمانی که ظاهراً آمار و ارقام منتشره توسط مرکز آمار ایران به مذاق مبارک خوش نیامده بود!
 
شنبه 16 دی‌ماه 1402) بنابر اعلام مرکز آمار ایران، استان کردستان در پاییز سال 1402 رتبه اول بیشترین کاهش بیکاری کشور را داشته است. این نرخ در پاییز سال گذشته 13.8 بوده که امسال به عدد 9.7 رسیده است. معدل کاهش نرخ بیکاری در کشور 0.6 درصد بوده و در کردستان 4.1 یعنی هفت برابر میانگین کشوری
 
این جملات، دستخط «اسماعیل زارعی‌کوشا» در شبکه اجتماعی «ایکس» است؛ البته او با همین یک استدلال سطحی، هشتگ «کردستان آباد» را به این جملات ضمیمه کرده است!
 
همان استانداری که کمتر از 6 ماه قبل درباره محتویات گزارش مرکز آمار گفته بود «این اعداد و ارقام ارزش علمی ندارد و به دست‌آویزی برای کسانی تبدیل شده که به دنبال بهره‌برداری سیاسی از آن هستند»، حالا، ذوق زده، به داده‌های همان مرکز آمار اشاره کرده و از همین مقدمه به نتیجه سنگین و عمیق «کردستان آباد» رسیده است! این موضوع به جای خود، اما مگر گزارش مرکز آمار بادنجان بورانی است که هر وقت استاندار بخواهد مدحش را بگوید و هر وقت خوشش نیاید در مذمت آن سخن بگوید؟!
 
راستی؛ مبادا کسی گمان کند «اسماعیل زارعی‌کوشا» امروز از اعداد گزارش مرکز آمار استفاده ابزاری کرده است! مبادا کسی او را متهم به بهره‌برداری سیاسی از یک گزارش علمی کند! مبادا نخستین استاندار دولت سیزدهم در کردستان بی آنکه همه واقعیت عملکردش در حوزه اشتغال را بگوید یک گزارش نرخ بیکاری را دست‌آویزی برای موفق جلوه دادن خود کند! این استاندار به آخر خط رسیده و این دست و پا زدن‌ها برای او طبیعی است؛ او و مدیران ترسویی که از پاسخ‌گویی به رسانه منتقد به انواع لطایف‌الحیل فراری هستند بعید است به این چند جمله بسنده کنند! کسی چه می‌داند شاید جلسه‌ای که فردا به نام «گرامیداشت و تجلیل از واحدهای صنعتی و معدنی کردستان» ترتیب داده شده، بهانه‌ای باشد تا استاندار ناکارآمد و مدیران ناتوانش در حوزه اقتصادی، گزارش مرکز آمار را دستاویزی برای خارج شدن از فشار شکست‌های پی در پی در انجام وظایف کنند؛ اما مگر به همین سادگی است؟! ما واقعیت را برای مردم تبیین می‌کنیم؛ او و دوستانش باید به فکر راه چاره‌ای دیگر باشند! خوب است که من بعد گزارش مراجع رسمی منبع طرفین است!
 
اسماعیل زارعی‌کوشا، اواخر پاییز 1400 استاندار کردستان شد؛ طبق اطلاعات مرکز آمار ایران که همیشه مورد استناد ما بوده و برخلاف استاندار، همواره آن را پذیرفته‌ایم، «زارعی‌کوشا» استان را با نرخ بیکاری 10.9 درصد تحویل گرفت و کردستان در آن زمان استان دهم کشور در نرخ بیکاری بود؛ میانگین نرخ بیکاری در کشور هم در آن مقطع زمانی 8.9 درصد بود؛ حالا و دو سال بعد از تکیه او به صندلی استانداری، کردستان با نرخ بیکاری 9.7 درصد، استان هشتم کشور در نرخ بیکاری است؛ حالا باید از این استاندار به آخر خط رسیده پرسید، از چه زمانی بدتر شدن جایگاه کردستان در نرخ بیکاری در مقایسه با سایر استان‌ها، طی دو سال، اسباب افتخار شده است؟! علاوه بر این، میانگین نرخ بیکاری کشور از پاییز 1400 تا پاییز 1402 هم 1.3 درصد کاهشی بوده در حالی که نرخ بیکاری کردستان در این مقطع 1.2 درصد کاهش داشته است و این یعنی کردستان در این مقایسه هم وضعیتش از میانگین کشور بدتر است؛ حالا کسی بگوید این استاندار دقیقاً به چه چیز افتخار می‌کند؟ رساندن کردستان به قله بیکاری کشور در پاییز 1401 و چند پله پایین آوردنش در پاییز 1402؟ «زارعی‌کوشا» نخبگان کردستان را چه فرض کرده که می‌خواهد با اعداد و کلمات بازی کرده و واقعیت را به محاق ببرد؟ یعنی او به همین زودی افتضاحی را که بهمن‌ماه 1401 با ادعای «کسب رتبه اول کردستان در ثبت و ایجاد فرصت‌های شغلی» پیش آمد از خاطر برده است؟ «زارعی‌کوشا» اگر به حافظه رجوع کند حتماً به خاطر خواهد آورد چرا در آن زمان «جشن اشتغال» وعده داده شده توسط معاونش، هرگز برگزار نشد!
 
فعلاً می‌ماند یک نکته؛ ندیم مخصوص استاندار کردستان، امروز در شبکه اجتماعی ایکس با این جملات به ولی‌نعمتش پاسخ داده: سیاست حضرتعالی در حمایت از کسب و کارهای کوچک و محلی، ایجاد فضای نوآورانه و رقابتی، در کنار تمرکز و دوری از حواشی به توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار کمک خواهد کرد.
 
کاری به مجیزگویی «احسان درویشی» نداریم؛ شهردار اسبق «فرون‌آباد» ثناگوی کسی شده که او را به جایگاه استاندار در سایه رسانده، اگر او کاری غیر از این انجام دهد جای تعجب دارد؛ «درویشی» و ولی‌نعمتش شاید نیک ورد آورده باشند اما بی‌شک سوراخ دعا را گم کرده‌اند! دوره این بازی‌ها گذشته است؛ ما به توصیه نماینده عالی دولت در استان، می‌خواهیم نقد دقیقی ارائه کنیم؛ استاندار اگر مدعی ایجاد شغل در کردستان است دستور دهد آمار افرادی که در دوره دو ساله استانداری او مشغول بکار شده‌اند با شماره بیمه تأمین اجتماعی و شماره تماس آنها در اختیار رسانه منتقد قرار گیرد تا ادعای اشتغال آنها راستی‌آزمایی شود؛ همین کار ساده، تفاوت «آمارسازی» با ایجاد «اشتغال خالص» را مشخص می‌کند!
 
فرید کریمی 
 
کد مطلب : 568
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcca4qp82bqe.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما