بحران دستاورد دولت سیزدهم در کردستان و تلاش برای مصادره پروژه راه‌آهن همدان سنندج/سندی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت فعلی که پرده از واقعیت بر می‌دارد
منصوبان دولت سیزدهم در کردستان آنقدر با بحران دستاورد مواجه‌اند که با تحریف آمار و کارنامه‌سازی به دنبال کتمان ناکارآمدی و سوءمدیریت حاکم بر استان هستند؛ پروژه راه‌آهن سنندج نمونه عینی این رویکرد است.
پرده اول) «اردیبهشت‌ماه سال 99 بود که اولین پیچ ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن سنندج همدان سنندج توسط استاندار کردستان (بهمن مرادنیا) سفت شد؛ بعد از گذشت یک سال و چند ماه، امروز آخرین پیچ ریل‌گذاری سفت [شد] تا عملیات ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن همدان سنندج به اتمام برسد».
 
این جملات را گزارش‌گر رسانه ملی، 20 مهرماه 1400 و در قالب گزارش مراسم اعلام اتمام ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن سنندج همدان، دوباره بخوانید! اعلام «اتمام ریل‌گذاری» و نه افتتاح پروژه راه‌آهن همدان سنندج، توسط «بهمن مرادنیا»، استاندار سابق کردستان، به زبان آورد.
 
در آن مراسم علاوه بر استاندار وقت و مدیران دولت دوازدهم، «خیرالله خادمی»، معاون «رستم قاسمی»، وزیر وقت راه و شهرسازی دولت سیزدهم و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که تا امروز هم عهده‌دار همین مسئولیت است و نیز «پرویز اوسطی»، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس و «محسن فتحی»، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران و شاخص‌ترین ثناگوی استاندار فعلی کردستان هم حضور داشتند.
 
«خیرالله خادمی»، معاون وزیر راه دولت سیزدهم و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آن مراسم گفته بود: «میانگین ریل‌گذاری در کشور سالانه 160 کیلومتر است که 80 کیلومتر آن مربوط به مسیر همدان سنندج است که این یعنی همت و تلاش مضاعف برای اتمام این پروژه».
 
کسی تعجب نکند اگر بشنود معاون وزیر راه دولت فعلی در آن روز عنوان کرده: «امیدواریم کارهای باقی‌مانده کوچکی که برای بهره‌برداری رسمی از این پروژه زیرساختی مهم استان باقی مانده را حداکثر تا دهه مبارک فجر به اتمام برسانیم و پروژه را آماده بهره‌برداری رسمی برای بار و مسافر کنیم». (فیلم سخنان این مقام دولت سیزدهم در آرشیو این رسانه موجود است)
 
پرده دوم) 11 آبان‌ماه سال 1402 و همزمان با سفر هیئت دولت به کردستان، راه‌آهن همدان سنندج به دست رئیس جمهور افتتاح شد؛ همان رسانه‌چی‌هایی که مهرماه 1400 خبر اتمام ریل‌گذاری راه‌آهن سنندج همدان را مخابره کرده‌ بودند به همراه سایبری‌های دولت سیزدهم در کردستان با پمپاژ حجم بی‌سابقه‌ای از اخبار و تبلیغات، این بار تخریب دولت سابق، با اسم رمز افتتاح پروژه ناقص راه‌آهن همدان سنندج و بزرگ‌نمایی مبتنی بر دروغ عملکرد کاربدستان دولت فعلی در استان را در دستور کار قرار دادند؛ اقدام سخیفی که تنها ثمره آن کاهش هرچه بیشتر اعتبار منصوبان دولت سیزدهم در کردستان، نزد مردم است.
 
عجیب‌ترین ادعای منصوبان دولت سیزدهم و عوامل رسانه‌ای وابسته در ارتباط با پروژه راه‌آهن طرح این موضوع بود که در دولت گذشته ۶۳ درصد پروژه اجرا و ۳۷ درصد مابقی در دولت سیزدهم انجام شده است.
 
حالا یک منبع دارای صلاحیت، سندی در اختیار این رسانه قرار داده که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان تهیه شده است؛ اهمیت سند از آنجا بیشتر می‌شود که اطلاعات مندرج در آن نشان می‌دهد سند در دوران دولت سیزدهم تهیه شده و مندرجات آن پرده از واقعیتی بر می‌دارد که بسیاری تلاش بر کتمان آن داشتند.
 
آنچه در سند آمده نشان می‌دهد، پروژه راه‌آهن همدان سنندج تا مردادماه 1400 یعنی 3 ماه قبل از پایان دوره استانداری «بهمن مرادنیا»، 73.1 درصد پیشرفت داشته است؛ و همین یعنی ادعای افتتاح پروژه راه‌آهن سنندج همدان با 63 درصد پیشرفت فیزیکی یک خلاف واقع‌گویی بزرگ و بی‌شرمانه بوده است.
 
اما مقصر اصلی این ماجرا کیست؟ با همه نقدهایی که به شخصیت حقوقی و حقیقی استاندار کردستان وارد می‌دانم، به‌دور از فروتنی‌های ریاکارانه، هنوز به این باور نرسیده‌ام که بداخلاقی امری پسند «اسماعیل زارعی‌کوشا» باشد که اگر غیر این بود بدون هیچ ملاحظه‌ای این استاندار را از این منظر هم نقد می‌کردم؛ باور نگارنده این است که «زارعی‌کوشا» قربانی بزرگ یک مشت مدیر بی‌کفایت ناهمدل است و ماندن همین‌ها در قدرت، نه تنها به عزل این استاندار از قدرت منجر خواهد شد که آینده سیاسی استاندار جوان را هم به باد فنا خواهد داد.
 
هنوز هم دیر نشده است! «زارعی‌کوشا»، پردلی کرده و خود را از زیر بار هزینه تحمیلی به دست همراهان ناهمدل برهاند؛ بد نیست استاندار دستور دهد، معاون عمرانی استانداری آنالیز اقدامات انجام شده مربوط به ۳۷ درصد اجرای پروژه راه‌آهن در دوره دولت سیزدهم را تشریح و به اطلاع افکار عمومی برساند؛ مگر نه اینکه بنا بر اعلام مسئولان دولت سیزدهم ۱۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن همدان سنندج تخصیص داده شده؟ غیر از این است که این مبلغ فقط معادل 7.5 درصد هزینه‌ها و ارزش مالی روز پروژه که توسط مقامات دولت سیزدهم ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، می‌باشد؟! شفاف‌سازی درباره آنچه این دو سال در پروژه مذکور روی داده، حق مردم کردستان است.
 
مگر معاون وزیر راه همین دولت و مدیرعامل فعلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در زمان اتمام ریل‌گذاری در مهرماه ۱۴۰۰ رسماً اعلام نکرد که پروژه در دهه فجر ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید؟! کارهای باقی مانده کوچک چرا باید از مهرماه 1400 تا آبان 1402 طول بکشد؟  چرا پروژه با تاخیر ۲ ساله و صرف ۱۲۰۰ میلیارد تومان  افتتاح شده است؟ این اعتبار هنگفت در کدام کارهای کوچک هزینه شده است؟ اگر اظهارات معاون وزیر راه در مهرماه 1400 ملاک باشد مجریان این پروژه در دولت سیزدهم نباید مدعی باشند، آنها متهم‌ به حیف و میل مبلغی کلان از بیت‌المال برای کارهای باقی‌مانده کوچک یک پروژه هستند و باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند!
 
به زعم صاحب این قلم، در ماجرای آبروریزی آمارسازی افتتاح پروژه راه‌آهن سنندج متهم اصلی کسی جز معاون عمرانی استاندار کردستان نیست! «کیومرث حبیبی» بهتر بود بجای صرف وقت گران‌بهای خود برای رزومه‌سازی با کارهایی چون تلفیق آهنگ‌های «حسن زیرک» و کلیپ‌های بازدید از پروژه راه‌آهن، واقعیت را برای استاندار تبیین می‌کرد تا هم از تحمیل هزینه به دولت جلوگیری می‌شد و هم اعتبار «زارعی‌کوشا» نزد مردم خدشه‌دار نمی‌شد.
 
فرید کریمی
 
کد مطلب : 537
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcicyaw2t1ap.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
۲
نظر
منتشر شده : ۲
در صف انتظار : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
 
نقد منصفانه یعنی همین
قبلا فکر میکردم شما فقط علیه دولت تدبیر و امید مطلب می نویسید
جدیدا نشان دادید فقط منافع مردم برایتان اهمیت دارد و بش
امید
تازه باید این را هم اضافه می کردید که در همان سال ۱۴۰۰ ایستگاه راه آهن سنندج هم افتتاح شد و مسئولان استانی و شهرستانی از سنندج، دهگلان و قروه به همراه امام جمعه ها و نمایندگان مجلس در مراسم افتتاح ایستگاه سنندج هم شرکت کردند یعنی فقط آوردن یک لوکوموتیو آن هم در دو روز سه شنبه و جمعه در مجموعه ۳۵ درصد پروژه بوده