بانک مرکزی واقعیت انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ به کردستان را برملا کرد/که چرخ شعبده‌باز، هزار بازی از این طرفه‌تر برانگیزد!
چندی قبل استاندار و تیم اقتصادی‌اش مدعی انتقال همه حساب‌های پتروشیمی و معدن طلای زرکوه به کردستان شدند؛ همان زمان گفتیم شانتاژ خبری است! حالا بانک مرکزی با زبان ریاضی واقعیت را برملا کرده است.
مردی، زنی افسون‌گر، نابکار و دزد داشت؛ آن مرد هرچه می‌خرید و به خانه می‌آورد، زن همه را سر به نیست می‌کرد و مرد هم چاره‌ای جز سکوت نداشت.
 
روزی مرد عیال‌وار با زحمت فراوان نیم‌من گوشت خرید و برای پذیرایی از مهمان، سوی خانه آورد؛ زن که شکمباره بود گوشت را کباب کرد و پنهانی با شراب خورد، وقتی مرد به خانه آمد و درباره گوشت از او سؤال کرد، زن جواب‌های درهم و برهمی به مرد داد؛ مرد به زن گفت: گوشتی که به خانه آوردم چه شد و کجاست؟ هم اینک مهمان می‌آید و باید برایش غذایی فراهم کرد.
 
زن در کمال خونسردی جواب داد: آن گوشت را گربه خورده است، اگر لازم است برو گوشت دیگری بخر؛ مرد که سابقه زن خود را می‌دانست غلامش را صدا زد و گفت: برو ترازو را بیاور تا من گربه را وزن کنم و ببینم وزنش چقدر است؛ مرد گربه را وزن کرد و دید وزنش نیم‌من است؛ پس آن مرد با عصبانیت به زنش گفت: ای زن حیله‌گر! وزن گربه نیم‌من است، آن گوشت هم نیم‌من بود؛ اگر این گربه است، پس آن گوشت کجاست؟ و اگر این گوشت است پس آن گربه کو؟
 
این اگر گربه‌ست، پس آن گوشت کو؟
ور بود این گوشت، گربه کو؟ بجو
 
داستان گوشت و گربه، حکایتی طنز و پندآموز است که مُلای روم در انتهای دفتر پنجم مثنوی معنوی آورده و در قالب آن خلاف واقع گویی‌های بدور از منطق و چگونگی آشکار شدن آنها را تبیین می‌کند.
 
الغرض؛ ششم مهرماه 1402 مدیرکل صمت کردستان و رئیس وقت کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان از انتقال حساب‌ واحدهای تولیدی بزرگ به داخل استان خبر دادند؛ عملیات رسانه‌ای به نفع دولت و شخص استاندار با این رمز آغاز شد: «پایان ماراتن نفس‌گیر؛ زارعی‌کوشا پیروز میدان»!
 
نخستین جرقه عملیات رسانه‌ای توسط «محمدبختیار خلیقی»، مدیرکل صمت کردستان در گفت‌وگو با یکی از کارمندان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان زده شد؛ گویا «خلیقی» با چاشنی «نتیجه بخش بودن سماجت‌های استاندار کردستان» از انتقال حساب‌های بانکی پتروشیمی به کردستان خبر داده بود؛ کارمند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به این نقل قول اکتفا نکرده و از قول مدیر وقت امور شعب بانک ملی کردستان هم نوشته بود: «حساب‌های بانکی فروش و حقوق شرکت پتروشیمی، به بانک ملی کردستان انتقال یافت».
 
پس از آن، خبرگزاری دولت در کردستان هم از قول مدیرکل صمت نوشت: «به دنبال پیگیری‌های استاندار، حساب بانکی کارخانه پتروشیمی کردستان به بانک ملی در استان انتقال یافت».
 
پس از این عملیات ایذایی مقدماتی، «اسماعیل زارعی‌کوشا» شخصاً به میدان آمد و عملیات رسانه‌ای اصلی را کلید زد؛ فارس، نهم مهرماه از قول استاندار نوشت: «تمام حساب‌های پتروشیمی کردستان به استان منتقل شد؛ معدن طلای قروه هم تمام حساب‌های خود را به استان منتقل کرده است».
 
صاحب این قلم در همان ابتدای آغاز روند خبرسازی هدفمند پیاده‌نظام رسانه‌ای دولت سیزدهم در کردستان، در صحت موضوع تشکیک کرد و آن را یک شانتاژ رسانه‌ای و قهرمان‌سازی دروغین از «اسماعیل زارعی‌کوشا»، تیم اقتصادی ناکارآمد او و اقدامی هدفمند در راستای انحراف اذهان از نافرمانی یقه سفیدها اعلام و محکوم به شکست بودن آن عملیات روانی رسانه‌ای را قطعی دانست.
 
بعدها که درباره جزئیات موضوع کنکاش کردیم یک منبع موثق فاش کرد که مدیرکل صمت کردستان مبلغ منتقل شده توسط پتروشیمی کردستان را رقمی حدود 5 هزار میلیارد تومان و مبلغ منتقل شده توسط زرکوه را 4500 میلیارد تومان اعلام کرد.
 
به زعم نگارنده، استاندار کردستان، شهردار اسبق فرون‌آباد، سومین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری و اعضای تیم شکست‌خورده اقتصادی دولت سیزدهم در کردستان خوب می‌دانند تعداد نان‌خورهای رسانه‌ای و لشکریان سایبری آنها در گوشه و کنار استان چقدر است اما به‌ گمانم همه این جماعت و سینه‌چاکان‌شان، زبان ریاضی را نمی‌فهمند!
 
طراحان و مجریان عملیات روانی اعلام انتقال حساب‌های پتروشیمی، زرکوه و دیگر شرکت‌های بزرگ به کردستان که اغلب یک وجب جلوتر از دماغ خود را نمی‌بینند حالا با یک چالش عمیق مواجه هستند؛ این بار نه این درویش یک قبا، که اعداد و ارقام منتشره توسط بانک مرکزی به میدان افشاگری آمده و دولتمردان غیرپاسخ‌گو را در برابر یک علامت سؤال بزرگ قرار داده است!
 
بانک مرکزی، ابتدای همین هفته، مانده کل تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور به تفکیک استان را منتشر کرده است؛ این مرجع رسمی صاحب صلاحیت رقم سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در استان کردستان به پایان مهرماه، یعنی پس از انتقال ادعایی حساب‌های پتروشیمی و زرکوه و ... به داخل استان، را 518636 میلیارد ریال اعلام کرده است؛ این عدد در پایان شهریورماه یعنی قبل از انتقال ادعایی حساب‌های شرکت‌های فوق‌الذکر، 487938 میلیارد ریال بوده است؛ این یعنی در مهرماه امسال، به رقم سپرده پس از کسر سپرده قانونی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان، 30698 میلیارد ریال اضافه شده است؛ نتیجه همه هیاهوی انتقال حساب‌های پتروشیمی و زرکوه به بانک‌های کردستان همین بود؟!
 
اما بعد؛ مبلغ پرداخت شده به کشاورزان کردستان در مهرماه امسال که به حساب کشاورزان کردستانی واریز شده را از رئیس سازمان کشاورزی استان سؤال کردیم؛ پیمان اسکندری اعلام کرد بیش از 62587 میلیارد ریال صرفاً در مهرماه به حساب کشاورزان در استان واریز شده است؛ اگر مبلغ اضافه شده به منابع بانکی استان آورده شرکت‌های بزرگ است پس پول مردم کردستان و از جمله پول گندم کشاورزان کجاست؟ و اگر مبلغ اضافه شده به منابع بانکی کردستان پول مردم استان و از جمله پول گندم کشاورزان است پس حساب‌های میلیاردی شرکت‌های بزرگ تولیدی و معدنی کجاست؟
 
می‌ماند یک نکته؛ جناب استاندار نمی‌خواهد درباره درصد تغییرات مجموع کل سپرده‌ها در بانک ملی کردستان به پایان مهرماه نسبت به ماه قبل که در آخرین گزارش کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان منتشر شده پرس و جو کند؟ همین یک سؤال کل واقعیت را برایش روشن خواهد کرد!
 
می‌بینید جناب استاندار؟! می‌بینید مدیران نالایق اقتصادی منصوبان‌تان چطور شما و دولت سیزدهم را سنگ روی یخ کرده‌اند؟ می‌بینید چطور به شما اطلاعات می‌دهند و ولی‌نعمت‌شان را دچار اشتباه محاسباتی کرده و با آبروی او بازی می‌کنند؟ می‌بینید کل مبلغ اضافه شده به سپرده‌های بانکی کردستان در مهرماه نصف مبلغ واریزی گندم کشاورزان هم نیست؟!!
 
زمانی که نگارنده در حال تحلیل داده‌های بانک مرکزی و قرار دادن آنها کنار ادعاهای مطرح شده توسط مسئولان ارشد استان درباره انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ به استان است، سومین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری چه می‌کند؟ مشغول برنامه‌ریزی برای برنامه‌های نمایشی است یا حمله به منتقد اقتصادی دولت در جلسات بدون خروجی استان؟ کسی نمی‌خواهد درباره این اعداد و ارقام به افکار عمومی در کردستان توضیحی ارائه کند؟
 
«علی نوری»، به جای اتهام‌پراکنی پشت سر صاحب این قلم در جلساتش، ‌پردلی کرده و آنچه در درون دارد را رو در رو یا در قالب رسانه‌های در اختیار دولت مطرح کند؛ محاجه ما با این مجری کارهای نمایشی را بهتر نیست مردم بادرایت و فهیم کردستان قضاوت کنند؟ سومین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری از چه واهمه دارد که به جای اعلام علنی مواضع، در پستوها به منتقد دولت اتهام‌زنی می‌کند؟
 
وا مشورانید تا من رازتان
وا نگویم آخر و آغازتان
 
افشاگری این قلم در باب ارائه آمار نادرست تازه آغاز شده است؛ خیلی زود نوبت اطلاعات مخدوشی است که در سفر هیئت دولت به کردستان به رئیس‌جمهور منتقل شده است!
 
فرید کریمی
 
کد مطلب : 528
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcicvaw2t1ar.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما