آب «فرشادان» در لانه مورچگان، خام‌اندیشی «فتحی» و این غوغای عنیف در کردستان!
آخرین جلسه سفر رئیس‌جمهور به کردستان صحنه تقابل راهبردی نقادانه و رویکردی مریدانه بود؛ آنجا که «فرشادان» به سوءمدیریت در استان تاخت و «فتحی» با ثناگویی استاندار وزن نماینده را در حد ماله‌کش تقلیل داد!
پرده اول) استان کردستان مشکلاتی دارد که لازم است به سمع و نظر حضرتعالی برسد، شاید استاندار کردستان از آنها بی‌خبر باشد! طبق گزارش مرکز آمار ایران در میان استان‌های کشور این کردستان است که بالاترین نرخ تورم را دارد، کردستان در سرانه تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی در ردیف استان‌های آخر کشور است؛ کردستان به لحاظ محیط کسب و کار بدترین استان کشور معرفی شده است؛ کردستان در آمار تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای صدرنشین کشور است، چرا؟! مشکل کجاست؟ نخبگان و رسانه‌ها واقفند که سوءمدیریت در استان باعث و بانی مشکلات موجود است؛ سوءمدیریت در بخش اقتصاد کردستان و سوء مدیریت در چینش نیروی انسانی؛ آیا بکارگیری 70 مدیر ارشد و میانی فقط از یک شهر، همشهری بازی نیست؟ دهن‌کجی به سیاست‌های بومی‌گزینی مدنظر حضرتعالی و جفا در حق نخبگان و نیروهای انقلابی ستادهای انتخاباتی جنابعالی نیست؟
 
این جملات مستند و مستدل، بخش مهمی از اظهارات «سیدمهدی فرشادان» خطاب به رئیس جمهور در آخرین جلسه سفر اخیر هیئت دولت به کردستان بود که سکوت را بر جلسه حکم‌فرما کرد.
 
پرده دوم) بابت این همه زحماتی که دولت محترم، خاصتاً دولت استان کردستان، در رأس آن استاندار و کلیه مدیرانی که بالاخره زحمت کشیدند که این اتفاقات در استان رقم بخورد تقدیر و تشکر داریم؛ قطعاً اگر تلاش‌های دکتر زارعی‌کوشا و مدیران استان نبود این مهم هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتاد، این را ما مطمئنیم؛ بالاخره ما حجت شرعی داریم، این چیزی است که به آن ایمان داریم، ما اینجا بگوییم و مطمئنیم که این اتفاق افتاده و در جلسات مختلف دیده‌ایم که چقدر تلاش کرده‌اند؛ من به عنوان خادم ملت در خانه ملت این گواه را می‌دهم آنچه که دولت سیزدهم در توان و وسعش بوده کم نگذاشته و مطمئن هستم؛ در پیشگاه خداوند متعال در روز قیامت شهادت می‌دهم که صادقانه کار و خدمت کرده‌اند؛ همکاران فرمودند که فقط رئیس مجمع صحبت می‌کنند، رئیس مجمع که صحبت کردند گفتیم این کارهایی که هیئت دولت در استان کردستان که در رأسش استاندار هست انجام داده‌اند را اینجا نگوییم ظلم در حق دوستان و همشهریان است. 
 
این جملات منفعلانه و لرزان هم بخش‌هایی از مجیزگویی «محسن فتحی» برای «اسماعیل زارعی‌کوشا» در جلسه مذکور بود که با کف‌زدن مدیران همراه شد.
 
اینها همه ماجرای جلسه مذکور نبود؛ یک مدیر دسته چندم استان هم در آن جلسه مجال یافت تا در مدح استاندار سخن بگوید؛ جناب دامپزشک که در این دولت مسئولیت یک دانشگاه را عهده‌دار شده، گفت: «چطور می‌شود از دولت تشکر کنیم منتها مجری دولت را منتسب به بی‌اطلاعی و غفلت از مسائل کنیم، قطعاً اینگونه نیست؛ قطعاً در طی دو سال فرصت همین اندازه بوده، چرا در طی هشت سال گذشته که ما به عنوان وکیل مردم در این استان کار کردیم اجازه دادیم که این پروژه‌ها با 50 درصد، با 60 درصد، 63 درصد افتتاح شوند».
 
این سخنان ابداً ارزش نقد ندارد اما یادآوری یک نکته لازم است؛ افتتاح پروژه با 50 درصد ظاهراً تنها زاییده فکر گوینده بوده و اگرنه مصداق آن باید ذکر شود؛ در جوامع متمدن و نزد قانون‌مداران، آمارسازی و استناد به آمار نادرست نه تنها مذموم و ناپسند که جرم شمرده می‌شود؛ آفت بزرگی که در جامعه ما بعضاً بدون عقوبت مانده همین استناد به آمارهای من درآوردی فرد برای پیشبرد مقاصد خاص است؛ آمار، علم است و برای سخن گفتن آماری باید به علم آمار مراجعه و با استناد به آن لب به سخن گشود؛ لاکن باید فی‌الجمله به جناب بیطار یادآوری کرد:
 
تو برزیگری بیلت آید به کار
تو را با نبرد دلیران چه کار
 
بازگردیم به اظهارات دون شأن وکالت مردم کردستان که از زبان «فتحی» جاری شد؛ برخلاف «فرشادان» که اظهارات خود را برای اطلاع و قضاوت موکلانش منتشر کرده، «فتحی» تا لحظه نگارش این وجیزه، ترجیح داده افکار عمومی از آنچه گفته بی‌خبر بمانند، حتماً دلیلی برای این کارش دارد! بیراه نیست اگر بگوییم او با این اظهارات به مردمی که استاندار و دولت را مقصر مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان خود می‌دانند آزار رسانده و این اقدام قطعاً در سبد رأی فتحی در اسفندماه سال جاری خود را نشان خواهد داد؛ البته اگر این نماینده بتواند از فیلتر احراز صلاحیت به سلامت عبور کند!
 
کاش اصرار او به سخن گفتن در جهت احقاق حق ملت بود نه لجاجت با نماینده منتقد دولت؛ کاش این توصیه ماکیاولی به گوش «فتحی» آشنا بود: «بهتر است فرمانروای مردم بود تا نجبا؛ افزون بر این، سالاران را شرافتمندانه و بی ‌آزار ‌رساندن به دیگران خرسند نتوان کرد، اما مردم را می‌توان، زیرا خواسته‌های مردم نجیبانه‌تر است از سالاران، از آن‌رو که سالاران در پی زورگویی‌اند، حال آنکه مردم تنها در پی آن‌اند که زور نشنوند».
 
گاهی به نفع‌ سیاست‌پیشگان است که کمی مشق سکوت کنند و از سخن گفتن در باب آنچه صرفاً علاقه شخصی‌شان است پرهیز کنند؛ مهار میل به حرافی گاهی عین انجام مسئولیت است!
 
در اثبات اشتباه محاسباتی «فتحی» و زیرکی «فرشادان» همین بس که رئیس جمهور در سخنان خود در همان جلسه تقریباً به همه مطالب مطرح شده از سوی نماینده منتقد، با صدور فرمان اجرای قوانین فضای کسب و کار و دستور تشکیل کارگروه بررسی بیکاری و موضوع تورم و تله‌کابین آبیدر پاسخ داد و وقعی به سخنان نماینده مداح ننهاد؛ یادمان نرفته همین چند وقت پیش بود که حجت‌الاسلام رئیسی در نشست با جریا‌ن‌های حلقه‌های میانی، روحانیون و فعالان جبهه انقلاب اسلامی استان فارس گفت: «لحن تند برخی دغدغه‌مندان بسیار دلپذیرتر از سخن منافقانه برخی‌هاست که در حضور ما سخنی بگویند و در خلوت کار دیگری بکنند».
 
در کمال تأسف «فتحی» آنقدر سیاس و هوشمند نیست که بداند اظهاراتش در مدح استاندار آن هم در شرایط نامساعد اقتصادی استان، نه تنها موجب همراهی مردم نخواهد شد بلکه بر دامنه انزجار و تنافر خواهد افزود؛ کاش برنامه‌ریزان راهی دیگر به ولی‌نعمتشان پیشنهاد می‌کردند!
 
اما بعد؛ سخنان فرشادان آب در لانه مورچگان بود و به طرز شگفت‌انگیزی تیم مبتلا به سوءمدیریت کردستان را آشفته کرده است؛ «سرهنگ رسانه» بی‌توجه به فرمان تاریخی منع نظامی‌ها از دخالت در سیاست، در گروه‌های اپلیکیشنی که غیرمجاز می‌شمارند علیه نماینده ملت متن منتشر می‌کند؛ در کردستان افسار آن «یابو»ی شکم فربه از لقمه‌های حرام، پاره شده و به نماینده و رسانه لگد می‌زند؛ کاسه‌لیسان بی‌‌هویت و سایت‌های حق‌العمل کار که پول گرفته‌اند تا حرف مفت بزنند وارد کارزار شده‌اند؛
 
در جهان هر کس که دارد نان مفت
می‌تواند حرف‌های مفت گفت
 
لشکر دهان دریده، ترمز بریده‌اند و دهان به پلیدی و ناسزا به منتقد آلوده‌اند؛ همه اینها اما از اتاق فتنه «مستشار مؤتمن» فرمان می‌گیرند و مسئولیت همه پلشتی‌های اتفاق افتاده در این چند روز با شخص «اسماعیل زارعی‌کوشا» است.  
 
غوغایی عنیف در کردستان به راه افتاده و بازنده نخست بلوا «شهرداری‌چی ناهمدل استاندار» و سپس شخص «اسماعیل زارعی‌کوشا» است و این تازه شروع ماجراست...
 
گفت موسی: این مرا دستور نیست
بنده‌ام، امهال تو مأمور نیست
 
گر تو چیری و مرا خود یار نیست
بنده فرمانم، بدانم کار نیست
 
می‌زنم با تو به جد تا زنده‌ام
من چکاره نصرتم؟ من بنده‌ام
 
می‌زنم تا در رسد حکم خدا
او کند هر خصم از خصمی جدا
 
فرید کریمی

 
کد مطلب : 519
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcic3aw2t1az.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
۵
نظر
منتشر شده : ۵
در صف انتظار : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
 
محمد
متن و قلم بسیار عالی دارید سالهاست اخبار را از سایت شما پیگیری میکنم. نگوییم همه ولی بخشی از مخاطبین خبرو تحلیل ،بیخبران هستن.نام نبردن از برخی افراد در متن خبر و استفاده از اشاره و استعاره در حالیکه براحتی نام شخص اول دولت در استان را ذکر میکنید جای تعجب است و سوالات بی پاسخ بسیاری را برای مخاطب ایجاد میکند
حمیدرضا
سلام دست مریزاد نگاه و قلمتان سبز و مستدام باد
علی اکبر
فرید جان من تو را خوب می شناسم انتظار دارم این مطلبو درج کنی
به فرض تمام حرف های شما درست و آقای فرشادان به فکر موکلانش هست یک سوال از شما دارم ، چرا در ماده 180 که در اختیارش بود حاضر نشد یک ریال اعتبار به کامیاران ختصاص بده ؟
فرشادان صدای مردم کردستان رد صلاحیت شد
محمد محمدی
سلام، ضمن احترام به نویسنده مطلب جناب آقای کریمی عزیز و بزرگوار.

یه سوال واقعا همیشه فکر مرا مشغول نموده است اینکه چرا آقای دکتر فرشادان رویکرد مطالبه گری شون همواره بر مبنای تخاصم و ضد و خورد با استانداران و ... است مگر نه اینکه خودشون از مدیران اسبق اجرایی استان بودند و سالها به عنوان مدیرکل بهزیستی، مدیرکل حوزه استاندار و ... خدمت نمودند آیا به تجربهخ خودشون، مشکلات و چالش ها در سابیه گفتگو، بهتر قابل حل است یا از طریق تنش و درگیری؟

ممنون میشم این نظر رو در بخش نظرات بارگزاری فرمایید.