سفر رئیس‌جمهور به کردستان و آزمون سخت رئیس فعلی مجمع نمایندگان استان در مجلس
مقارن سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور، کردستان گرفتار مشکلات عدیده ناشی از سوءمدیریت است؛ «مهدی فرشادان» باید صدای‌ مردم باشد؛ نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بی‌درنگ از ریاست مجمع نمایندگان کنار برود.
سفر معاون اجرایی رئیس‌جمهور به کردستان و اظهارات مسئولان استان گویای آن است که رئیس دولت سیزدهم در آینده‌ای نزدیک به استان سفر خواهد کرد و چه بسا این سفر اواخر هفته آینده انجام شود.
 
کردستان حداقل در یک دهه گذشته، هرگز با این حجم از مشکلات مواجه نبوده است؛ تأملی کوتاه بر نوع مشکلات و تنوع آنها ثابت می‌کند که یک ریشه مشترک همه آنها ضعف تدبیر نماینده عالی دولت در استان و پاسخ‌گو نبودن «اسماعیل زارعی‌کوشا» به سؤالات بی‌شماری است که در باب عملکرد خسارت‌بار تیم اقتصادی دولت در استان مطرح است.
 
حالا که استاندار کردستان خود را ملزم به پاسخ‌گویی نمی‌داند کسی باید از رئیس این دولت درباره انتصاب‌های مدیریتی «زارعی‌کوشا» در این استان سؤال کند؟
 
کسی باید از «سیدابراهیم رئیسی» بپرسد چرا دو سال و اندی پس از انتصاب استاندار دولت او در کردستان، این استان همچنان صدرنشین تورم در میان استان‌های کشور است؟ چرا کردستان با این همه ثروت خدادادی و ظرفیت بالقوه، در سال 1401 استان سوم کشور در شاخص فلاکت بوده است؟ چرا دو سال پس از روی کار آمدن «زارعی‌کوشا»، کردستان به لحاظ محیط کسب و کار، بدترین استان کشور معرفی شده است؟ چرا کردستان، بهشت معادن کشور، در سرانه تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی، استان بیست و نهم کشور شده است؟ چرا هرگاه آمار چک‌های برگشتی منتشر می‌شود باید شاهد صدرنشینی کردستان در بین استان‌های کشور باشیم؟ و هزار و یک چرای دیگر تنها در حوزه اقتصادی.
 
اما در بحث انتصاب مدیران؛ استاندار پاسخ‌گو نیست، شاید رئیس‌جمهور بخواهد به مردم کردستان بگوید که معاون عمرانی دو استاندار دولت سابق در این استان چه می‌کند؟ کردستان کسی را ندارد که بتواند وظایف «شهرام ملکی» را انجام دهد یا داستان دیگری در این میان هست؟ کسی نباید از رئیس این دولت سؤال کند استاندار شما مدیرکل سابق حراست استانداری کردستان را با توجه به کدام تخصص در سمت مدیرکل برنامه‌ریزی نوسازی و تحول اداری استانداری منصوب کرده است؟ «حیدر عبدالملکی» چه برنامه‌ای به «اسماعیل زارعی‌کوشا» داده که نماینده عالی دولت در استان قانع شده که او می‌تواند برای نوسازی و تحول اداری در استانداری برنامه‌ریزی کند؟ درست است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نورچشمی استاندار است ولی کسی نباید درباره عملکرد او از دولت سؤال کند؟ کسی نباید  بپرسد «فریدون عبدالملکی» چطور ریاست بیمارستان تخصصی مادر و کودک را که در دولت سابق بر عهده یک فوق تخصص انکولوژی کودکان بوده در یک اقدام فراقانونی به یک پزشک عمومی واگذار کرده است؟
 
نزدیک به سه ماه از انتصاب سومین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان در دولت سیزدهم گذشته و هر روز سؤالات بیشتری درباره میزان تخصص اقتصادی «علی نوری» به اذهان متبادر می‌شود؟ این سرپرست به جای تلاش برای ساماندهی ویرانه‌ای که اداره کل هماهنگی امور اقتصادی نام دارد و دو سال است بدون متولی مانده، مشغول آن کار دیگر است! این سرپرست ظاهراً بنا ندارد برای مردم توضیح دهد دلیل ادامه کار مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال که از بازماندگان دولت سابق و بانیان وضع اقتصادی موجود استان است در سمتش ناظر به کدام توانایی و تخصص اوست و استاندار هم که ظاهراً اراده‌ای برای برخورد با بانیان وضع موجود ندارد اما سؤال این است که آیا رئیس‌جمهور هم با این رویکرد موافق است؟
 
کسی انتظار ندارد «اسماعیل زارعی‌کوشا» و نزدیکانش، رسانه‌ منتقد را به نشست خبری با رئیس‌ دولت دعوت کنند تا حداقل یک سؤال از سؤالات مطرح شده در این نوشتار با رئیس‌جمهور در میان گذاشته شود؛ می‌ماند آنچه مردم انتظار دارند نمایندگان‌شان در مجلس با حجت‌الاسلام رئیسی در میان بگذارند.
 
طبق عرف جلساتی که با حضور مقامات ارشد کشوری در استان‌ها برگزار می‌شود، یکی از سخنرانان رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس است و اکنون در کردستان «سیدمهدی فرشادان» عهده‌دار این سمت است.
 
«فرشادان» باید بداند چه وظیفه خطیری در این مقطع بر عهده اوست؛ بعید است «زارعی‌کوشا» بخواهد دست به قمار زده و مانع سخنرانی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شود بنابراین فرصت سخنرانی برای این نماینده به احتمال بسیار زیاد فراهم خواهد شد.
 
این سخنرانی اگر انجام شود یکی از آخرین فرصت‌های حیات سیاسی «فرشادان» است؛ او هر چه نداند خوب می‌داند که تساهل و تسامح او با «زارعی‌کوشا» برایش بسیار گران تمام خواهد شد؛ بسیار گران‌تر از آنچه که حتی فکرش را هم بتواند بکند؛ «فرشادان» دو راه بیشتر پیش رو ندارد؛ یا همین فردا از ریاست مجمع نمایندگان کناره‌گیری کرده و در آستانه سفر رئیس‌جمهور به کردستان مسئولیت را به احدی دیگر از همکارانش واگذار کند یا خود را آماده کند تا حداقل بخشی از واقعیت‌های استان را با «سیدابراهیم رئیسی» در میان بگذارد.
 
باید منتظر ماند و دید این نماینده کدام راه را برمی‌گزیند و سپس در مورد آنچه او تصمیم خواهد گرفت به قضاوت نشست.
 
فرید کریمی
 
کد مطلب : 487
https://pezhvakkurdestan.ir/vdccamq082bq4.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
۲
نظر
منتشر شده : ۲
در صف انتظار : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
 
شیر مادر حلال نویسنده این گزارش
عده ای میخواهند با فرافکنی و تحت عنوان هایی مانند مردمی ترین استاندار ،ذهن مردم را از واقعیت ها منحرف کنند
شهروند
دقیقاً درست است
آقای دکتر فرشادان باید واقعیت ها را بگوید
وگرنه برای همه روشن خواهد شد که نطق اخیرش در مجلس یک عوام فریبی بیش نبوده است