شورای اشتغال کردستان و مدیرانی که «پی مصلحت مجلس آراستند»
خروجی قابل عرض نهمین شورای اشتغال کردستان، وعده‌هایی با چاشنی «باید»گویی بود؛ درد مبتلابه این جلسات در دولت سابق، نوع پرسش‌گری استاندار درباره مشکلات بود، مرضی که درمانش، طرح پرسش‌های «چگونه محور» است.
یکی دیگر از جلسات شورای اشتغال استان، هفته گذشته در استانداری کردستان برگزار شد، جلسه‌ای که بعید است خروجی آن ایجاد اشتغال فراگیر در استان باشد؛ برای روشن‌تر شدن موضوع، بد نیست اسامی برخی سخنرانان جلسه را مرور کنیم.
 
«سیدکمال حسینی»؛ دی‌ماه 95 توسط «حسین فیروزی»، معاون کارنابلد وقت هماهنگی امور اقتصادی استاندار در سمت «سرپرست دفتر  جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری» منصوب شد و بعدها مدیرکل شد و در دولت سیزدهم هم فعلاً سرپرست معاونت اقتصادی استانداری است؛ شرح وظایف او در دولت قبل دقیقاً چه بود زیاد اهمیتی ندارد، برداشت عامه از عنوان شغلی‌اش آن بود که کار او «جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری» است؛ اگر او کارش را انجام داده باشد باید ثمره‌اش برای مردم ملموس باشد، هست؟
 
«محمد دره‌وزمی»، تیرماه 93 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان و «برهان صلواتی» دی‌ماه 96 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان و «علی‌اشرف یوسفی‌قیاسی» هم که شهریورماه 97 سرپرست اداره امور شعب بانک ملی کردستان و دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان شد، از دیگر سخنرانان و ارائه‌دهندگان آمار و اطلاعات به استاندار کردستان بودند؛ حالا و با سابقه‌ای که از عملکرد این افراد در ذهن داریم، آیا نمی‌توان کلام فردوسی را در توصیف آن جلسه مرور و زمزمه کرد:
 
«پی مصلحت مجلس آراستند
نشستند و گفتند و برخاستند»
 
بماند... بنای این وجیزه مرور سخنان ملال‌آور منصوبان دولت سابق در کردستان که تا امروز مورد اعتماد دولت فعلی هم بوده‌اند، نیست؛ تحمل می‌خواهد بازنشر کنیم: «برهان صلواتی با انتقاد از عملکرد استان در زمینه ایجاد مشاغل خانگی در مقایسه با سایر استان‌ها، گفت: وضعیت مطلوبی در این زمینه نداریم» و سپس انتظارات این فرد از دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها را نقل کنیم.
 
درست است که جلسات استاندار دولت سیزدهم در کردستان با مقصرانی که طلبکارانه سخن می‌گویند ادامه دارد و بانیان وضع موجود هنوز در حال نسخه‌پیچی در جلسات هستند اما این افراد حق ندارند ژست منتقد بگیرند؛ آنها بیش از هرکس دیگر مسئول نابسامانی فعلی هستند و باید پاسخ‌گو باشند نه اینکه در جایگاه طلبکار بنشینند؛ آنهایی که پست‌های خود را در سایه تقسیم غنائم انتخاباتی در دولت روحانی به دست آورده‌اند حالا نمی‌توانند از پذیرش مسئولیت سُر بخورند، مشت این جماعت گشوده‌تر از آن است که بتوانند در قامت طلبکار و منتقد، خودنمایی کنند.
 
اگرچه قلم زدن در مسیر نقد عملکرد استاندار فعلی کردستان، تنها سه ماه پس از انتصابش، غیرحرفه‌ای است اما گوشزد نکردن برخی رویه‌های غلط حاکم بر جلسات هم، بی‌انصافی در حق این استاندار است.
 
جناب استاندار! ادموند هوسِرْل (به آلمانی: Edmund Husserl) فیلسوف برجسته اتریشی ـ آلمانی قرن بیستم و بنیانگذار سنت پدیدارشناسی، ریشه غالب مشکلات انسان را ناشی از نوع پرسش‌گری نسبت به وقایع و مشکلات مبتلابه آنها می‌داند؛ به تأسی از این دیدگاه، تا زمانی که جلسات استان در سایه پرسش‌های «چرا محور» برگزار شود پاسخ‌ها چیزی جز نالیدن از گذشته نخواهد بود؛ اگر بنا دارید رویه حاکم بر جلسات بدون خروجی استان را تغییر دهید پرسش‌های «چگونه محور» از مدیران را در دستور کار قرار دهید؛ پاسخ به این پرسش که «چرا» کردستان در بیکاری به اینجا رسید فقط برای برکناری بانیان وضع موجود و پاسخ‌گو کردن آنها کارایی دارد و آنچه باید امروز اولویت باشد طرح سؤال «چگونه» می‌توان کردستان را از این وضعیت خارج کرد، است.
 
جناب «زارعی کوشا»! اگر عاقبت به خیری در مسئولیت مطلوب شماست توصیه امیرمؤمنان به مالک اشتر را با گوش جان بشنوید «ای مالک! چاپلوسان ثناگو را در مجلس شورای خویش راه مده زیرا آن ناکسان همیشه طالب نعمت و آسایش‌اند و در روز سختی تو را به چنگ بلا سپارند»؛ برای سپردن مسئولیت‌ها به دنبال انسان‌های شریفی بگردید که تاکنون خود را از فضای مشمئزکننده برای به چنگ آوردن مسئولیت به هر قیمتی دور نگه داشته‌اند؛ مجیزگویان را طرد کنید و حق‌گویان را قدر نهید؛ صدای مردم صدای خداست و این صدا را قلم‌بدستان دلیر به شما منتقل می‌کنند نه کاسبان فاسد حوزه رسانه، به صدای مردم گوش کنید تا اگر هم خدای ناکرده نتوانستید وضعیت فعلی استان را به مطلوب تغییر دهید، حداقل این مردم در آینده از شما به نیکی یاد کنند.
 
فرید کریمی
 
کد مطلب : 33
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcbp.bfrrhbfuui.html
نام شما
آدرس ايميل شما