شلیک آخر به پیکر نیمه‌جان اقتصاد کردستان در دولت سیزدهم
اخبار غیررسمی در کردستان حاکی از مشخص شدن گزینه تصدی معاونت اقتصادی استانداری است؛ انتصاب فرد مذکور می‌تواند تیر خلاص دولت به امیدها برای ساماندهی وضعیت اقتصادی استان در دولت فعلی باشد.
یک سال از آغاز بکار رسمی دولت سیزدهم گذشته و هنوز پای مهره‌های دردانه کارنابلد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در کردستان روی گلوی اقتصاد استان است؛ حالا خبر آمده در کنار نهایی شدن گزینه دولت برای تصدی پست معاونت عمرانی استانداری گزینه معاونت اقتصادی هم در شرف نهایی شدن است.

همان زمان که عوامل هفته‌نامه نان‌خور دولت در کردستان به طریقی کاملاً خزنده مطرح کردن گزینه فعلی معاونت عمرانی استانداری کردستان را در دستور کار قرار دادند ناظران تیزبین امور استان متوجه سرانجام ماجرا بودند با این حال ظاهراً تلاش‌های دلسوزانه برای منصرف کردن تصمیم‌گیران عقیم ماند و فرد مذکور که فاقد سابقه مدیریت اجرایی است در روزهای آینده عهده‌دار این مسئولیت مهم خواهد شد.

مقصود این مقال پرداختن به موضوع انتصاب معاون عمرانی استاندار نیست و طرح مسئله در این باب به فرصت‌های بعد موکول می‌شود؛ آنچه در این وجیزه به آن خواهیم پرداخت انتصاب معاون اقتصادی استاندار است البته اگر این انتصاب تأسف‌بار هم نهایی نشده باشد و فرصت برای بازنگری در تصمیم اتخاذ شده فراهم باشد.

بانک مرکزی هفته گذشته «آمار چک‌های مبادله‌ای خردادماه 1401» را منتشر کرد؛ کردستان در نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌ای استان دوم کشور است؛ به عبارتی در نسبت مذکور تنها استان اردبیل وضعیتی بدتر از کردستان دارد؛ این موضوع ابداً تازگی ندارد سال‌هاست کردستان در غالب شاخص‌های اقتصادی وضعیتی نامناسب‌تر از سایر استان‌های کشور دارد و نه دولت قبل و نه دولت فعلی خود را ملزم به پاسخ گویی درباره این وضعیت ندانسته‌اند!

اینکه ما با علم به عدم پاسخ‌گویی دولت هربار به تحلیل آمار دست می‌زنیم از باب عمل به رسالت حرفه‌ای در حوزه اطلاع‌رسانی است البته فراتر از عمل به یک وظیفه حرفه‌ای به تعبیر زنده‌یاد «نادر ابراهیمی» داستان‌نویس و روزنامه‌نگار معاصر در کتاب «چهل نامه کوتاه به همسرم» باور داریم که می‌گوید «سخن گفتن مداوم ـ و حتی دردمندانه ـ در باب یک مشکل کاری است به مراتب انسانی‌تر از سکوت کردن درباره آن».

بارها درباره وضعیت مهم‌ترین سند تجاری در کردستان و تداوم وضعیت نگران‌کننده چک‌‌های برگشتی در استان در مقایسه با سایر نقاط کشور نوشتیم و گفتیم که این آمار میزان رکود در بازار و اقتصاد را نشان می‌دهد، آمار چک‌های برگشتی شاخصی مناسب برای یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت اقتصادی کردستان و گویای نامناسب بودن فضای کسب و کار است و آنچه نوشتیم نه در دولت بنفش کارگر افتاد و نه منصوبان دولت فعلی در استان موضوع را جدی می‌گیرند.

پایان دادن به وضعیت فعلی چه در حوزه کسب و کار و چه سایر حوزه‌های اقتصادی نیازمند بکارگیری «مدیر» توانمند و با برنامه است نه تحصیل کرده اقتصاد کشاورزی! گزینه فعلی معاونت اقتصادی استانداری کردستان از نیمه بهمن‌ماه سال گذشته با تصمیم دولت سیزدهم عهده‌دار مسئولیت شده و اکنون شش ماه از آن زمان گذشته است؛ بهتر نیست کارنامه عملکرد شش ماهه این فرد منتشر شده و سپس مهم‌ترین پست اقتصادی استان به او واگذار شود؟ همه کسانی که به هر نحوی در معرفی این گزینه به دولت دخیل بوده‌اند باید در آینده پاسخ‌گوی عملکردش باشند.

دولت، قبل از این انتصاب چرا برنامه فرد مذکور را برای قضاوت عمومی منتشر نمی‌‌کند؟ نباید حداقل رسانه‌ها و قلم‌بدستان مستقل بتوانند درباره آن برنامه ـ البته اگر وجود خارجی داشته باشد ـ و امکان پیاده شدن آن اظهارنظر کنند؟ دولت نباید چشم‌بسته و با نادیده گرفتن واقعیت‌ها دست به انتصاب‌های خسارت‌بار بزند؛ زمان خواهد گذشت و همین دولت تاوان انتصاب‌های نادرست مدیرانش را خواهد داد؛ خواهیم دید.

هاروکی موراکامی (Haruki Murakami) نویسنده مشهور ژاپنی در کتاب «کافکا در کرانه» چند جمله نوشته که روایت آنها برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرانی که توجهی به واقعیات ندارند خالی از لطف نیست:
بستن چشم‌هایت چیزی را عوض نمی‌کند
چون نمی‌خواهی شاهد اتفاقی باشی که می‌افتد، هیچ‌چیز ناپدید نمی‌شود
در واقع دفعه‌ بعد که چشم باز کنی، اوضاع بدتر می‌شود
دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم این‌جور است، آقای ناکاتا!
چشمانت را باز کن
چشم بستن و پنبه در گوش چپاندن باعث نمی‌شود زمان از حرکت بایستد…

فرید کریمی
کد مطلب : 230
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcicuar2t1ap.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما