سوالات بیپاسخ درباره آموزش و پرورش کردستان در عصر پرخسران استاندار ناکارآمد/زبان بندآمده نمایندگان در کنج عافیت نشسته، سر باز شدن ندارد؟
یکی از رهنمودهای همیشگی مولای متقیان(ع) به والیان و کارگزاران حکومت خود این توصیه اکید بوده که مسئولیت را «امانت الهی» بدانند و آن را «طعمه» تلقی نکنند؛ نقل است که حضرت در نامهای به اشعث بن قيس فرماندار آذربايجان مینویسند: «وَ إِنَّ عَمَلَک لَيْسَ لَک بِطُعْمَةٍ وَ لَکنَّهُ فِي عُنُقِک أَمَانَةٌ...» (کاری که در دست توست، طعمه نیست، بلکه امانتی بر گردن توست)؛ امیرالمؤمنین(ع) در بخشی از نامه خود خطاب به رفاعه، قاضی اهواز هم آورده است: «اعْلَمْ يا رُفاعَةَ انَّ هذِهِ الامارَةَ امانَةُ، فَمَنْ جَعَلَها خِيانَةً فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ الى يَوْمِ الْقِيامَةِ...» (ای رفاعه! بدان که این امارت و حکومت، امانتی است که هر کس به آن خیانت کند، لعنت خدا تا روز قیامت بر او خواهد بود).
استانداری کردستان امانتی بود که قریب سه سال قبل به دست فردی سپرده شد که اکنون نگارنده از تقریر نامش با قلمی که پرودگار بلند مرتبه به آن قسم خورده، کراهت دارد؛ نه به واسطه بیعملی، که در این باب باید گمارندگان این فرد در این وظیفه خطیر را ملامت کرد بلکه به واسطه ناسزاگویی و هتاکی که به بی عملیاش اضافه شده، به دلیل وفا نکردن به عهد امانت...
استاندار دولت سیزدهم در کردستان در مقطعی از اریکه قدرت به زیر کشیده میشود که کردستان رنجورتر و مهجورتر از هر زمان دیگری است؛ بنا نیست در این وجیزه از تورم و بیکاری و فلاکت و دیگر مصائب اقتصادی کردستان بنویسیم؛ مقصود از تقریر این سطور طرح سؤالاتی در ارتباط با آموزش و پرورش کردستان است؛ صدالبته که انتظار پاسخگویی نه از مدیرکل آموزش و پرورش داریم و نه رئیس شورای آموزش و پرورش! مینویسیم برای ثبت در تاریخ سرزمین اصالت و فرهنگ؛ سرزمینی که در مقطعی از تاریخ بازیچه شد، طبیعی هم بود!
استاد محمدرضا شفیعیکدکنی ـ عمر پربرکتش دراز باد ـ در کتاب «مفلس کیمیا فروش» جملهای درخشان دارد: «جامعهای که در آن اندیشه حکیمان و فرزانگان نقشی نداشته باشد، به ناگزیر بازیچه خودکامگان و عوامفریبان است»؛ به زعم این قلم، نماینده عالی دولت سیزدهم در کردستان در سه سال اخیر تا توانست از نقش آفرینی اندیشه حکیمان و فرزانگان در این دیار کاست و شد آنچه نمیباید میشد!
یکی از دستگاههایی که در این سالها بیشترین آسیب را دید آموزش و پرورش کردستان بود؛ سؤالات درباره آنچه بر این دستگاه گذشت فراوان است که طرح شماری از آنها میتواند بخشی از واقعیت عملکرد اعوان و انصار دولت سیزدهم در کردستان را روشن کند؛ دستگاهی که در هفتهها و ماههای اخیر، بلکه همین امروز! ابزاری برای آزار و اذیت وابسته قلم منتقد به جرم هیچ بود! شرم بر رئیس شورای آموزش و پرورش کردستان...
نمایندگان مردم کردستان در مجلس بی توجه به حمایتهای «محسن بیگلری» از بانی مصائب امروز کردستان به پاسخ سؤالاتی که در پی میآید بیاندیشند؛ «بیگلری» در دوران پسا بیلیاقتی مدیریت اجرایی کردستان، روزهای سختی در پیش دارد؛ به قول سعدی علیهالرحمه «یار بدان شریک معصیت است و مستوجب عقوبت»، هرکجا دهان باز کند این روزها را مرور میکنیم؛ مبادا با طناب پوسیده او به چاه بروید و فردای حساب شرمنده موکلانتان شوید؛ کنج عافیتی که نماینده سقز و بانه در مجلس گزیده تا ابد برایش باقی نیست؛ مبادا راه او را برگزینید؛ وزیر آموزش و پرورش امروز با انجام چند جابجایی مهم در حراست و گزینش آموزش و پرورش عزم خود برای پیاده کردن سیاستهای مورد نظر رئیس جمهور پزشکیان را نشان داده است؛ سؤالات زیر قطعاً ذهن وزیر را نسبت به آنچه در این سه سال در آموزش و پرورش کردستان گذشته بازتر خواهد کرد.
بپرسید در عمر سه ساله دولت سیزدهم چند معلم در کردستان روانه هیئت رسیدگی به تخلفات اداری شدهاند و چه احکامی برای آنها صادر شده است؟
از وزیر بخواهید آمار روانه شدگان به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آموزش و پرورش کردستان در سه سال اخیر را با 8 سال عمر دولتهای یازدهم و دوازدهم مقایسه کند و آن را به مردم اعلام کند تا برخی واقعیتها بیش از پیش برای همگان عیان شود.
بپرسید نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم کاهش داشته یا افزایش پیدا کرده است؛ بپرسید چه بر سر رتبه کردستان در این شاخص آمده است؟
بپرسید کردستان در فاصله سالهای 95 تا 1400 چه رتبههایی در المپیاد نانو به دست آورده و در این سه سال چه در این شاخص به خود دیده است؟
سؤال کنید در مسابقات آزمایشگاهی و کارگاهی و پژوهشسراها وضعیت کردستان در سه سال اخیر نسبت به سالهای ماقبل بهتر شد یا بدتر؟
بپرسید حوزه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان چند ماه بدون متولی بوده و دلیل امر چه بوده است؟
درباره توازن رشتهای مدیریت شده در دوره پیش از این سه سال در استان و وضعیتی که اکنون بر آموزش و پرورش کردستان حاکم است طرح پرسش کنید.
بپرسید شورای آموزش و پرورش کردستان در فاصله سالهای 95 تا 1400 چند بار رتبه ملی به دست آورد و در سه سال اخیر چند بار؟
از آمار مقایسهای تأمین امکانات رفاهی برای فرهنگیان شریف در سه سال اخیر با سالهای قبلتر سؤال کنید.
سؤال کنید در سالهای 97 تا 1400 ساخت چند واحد مسکونی برای فرهنگیان کارسازی شد و در سه سال گذشته کارسازی چند واحد مسکونی خارج از نهضت ملی مسکن برای فرهنگیان کردستان انجام شد.
فعلاً همین؛ در آینده باز هم از آموزش و پرورش کردستان در عمر سه ساله دولت سیزدهم خواهیم نوشت تا همگان بدانند نزدیکبینی و کوتهبینی چه بر سر این دستگاه آورد.
فرید کریمی