افسار بریده نرخ کرایه تاکسی در «سرزمین جشنها و جشنوارهها»/افزایش کرایه تاکسی در سنندج تا 21.5 درصد بیشتر از میانگین مراکز استانهای همسایه!
افزایش نرخ خدمات یکی از مسائلی است که مردم ایران با آغاز هر سال جدید درگیر آن میشوند و این امر در شرایطی که شاهد افزایش قیمت انواع کالاهای تولیدی و اقلام وارداتی هستیم غیرمعقول به نظر نمیرسد.
افزایش کرایه حمل و نقل یکی از مقولههای اثرگذار در بحث افزایش نرخ تورم است که در بخش «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گزارشهای مرکز آمار ایران از قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور خود را نشان میدهد.
نرخ تورم سالانه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در گزارش اسفندماه 1402 مرکز ملی آمار 46.9 درصد اعلام شد که کردستان در این شاخص، بعد از یزد بدترین وضعیت را در میان استانهای کشور داشت.
دست اندرکاران امور اجرایی کردستان اگرچه بارها اعلام کردهاند که به دنبال برنامهریزی و انجام اقداماتی برای مهار تورم مضاعف در استان هستند اما آنچه گفته شده، در عمل و با استناد به آمار رسمی غالباً در حد لفاظی باقی مانده و اگر هم اقدامی انجام شده به نتیجهای که فشار تورم مضاعف را از دوش کردستان بردارد منجر نشده است.
از آنجا که پرداختن به جزئیات وضعیت تورمی کردستان در شاخصهای مختلف از حوصله این مقال خارج است بنا داریم برای نمونه به افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال جدید در سنندج اشاره کرده و با مقایسه افزایش نرخ مصوب شده با مراکز استانهای همسایه، برخی حقایق را برای افکار عمومی روشن کنیم.
چهار روز قبل بود که نرخ جدید کرایه تاکسی در سنندج به نقل از «رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری» رسانهای شد؛ پیشنهاد افزایش نرخ کرایه تاکسی توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر سنندج ارائه و پس از تصویب شورا و تائید فرمانداری، مصوب شده است.
آنچه در این میان محل سؤال است سازوکار مد نظر پیشنهاد دهندگان نرخ جدید و دلایلی است که اعضای شورا و از اینها مهمتر فرمانداری سنندج را به پذیرفتن نرخهای پیشنهادی قانع کرده است.
کردستان وارد فصل بهار شده و با گرم شدن بازار «ههلپهرکی» و «مطربی» آنقدر سر استاندار شلوغ است که کسی از او انتظار ندارد شادی و آواز و ثبت تصاویر برای آینده سیاسی را رها کرده و برای نمونه به اموری چون کرایه تاکسی بپردازد! رئیس سازمان به اصطلاح مدیریت و برنامهریزی هم که مشغول مالهکشی فجایع و ارائه آمار مخدوش به مردم و بزرگان این استان است؛ «اکبر محمدی» را باید بیش از هر زمان دیگری زیر نظر گرفت! اطلاعات و آماری که او از قیمت کالاها و خدمات در کردستان به مرکز آمار ارائه میدهد را از این پس باید به دقت بررسی و راستیآزمایی کرد؛ بعداً به تفصیل در این باره خواهیم نوشت.
راستی فرمانده تیم اقتصادی دولت در کردستان سرگرم چیست؟ «علی نوری» چه میکند؟ حکم معاونت سومین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان بالاخره صادر شد یا خیر؟ جناب استاندار از عملکرد فرمانده که راضی است؛ نیست؟!
طبق اخبار منتشره در رسانهها میانگین افزایش نرخ تاکسی در مراکز چهار استان آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه 38.5 درصد بوده است و افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی مسیرهای شهر سنندج تا 60 درصد هم رسیده است! بماند آنکه برخی رانندگان به بهانه نداشتن پول خُرد گاهی مبالغی بیشتر از نرخ مصوب هم دریافت میکنند؛ چرا؟ کسی نباید به مردم کردستان در این باره توضیح دهد؟ کسی نباید به مردم کردستان بگوید چرا کرایه تاکسی در همدان از 25 تا 30 درصد افزایش یافته و در برخی مسیرهای سنندج تا 60 درصد؟!
مردم کردستان که میانگین درآمد آنها نصف میانگین سرانه کشور است چرا باید مورد چنین ظلمی واقع شوند؟ کرایه تاکسی در تهران 45 درصد افزایش پیدا کند و در برخی مسیرهای سنندج تا 60 درصد؟ با کدام استدلال؟! غیر از سوءمدیریت اجرایی، این فاجعه چه دلیل دیگری دارد؟
نقل شده که استاندار قم در جلسه ستاد تنظیم بازار استان، به افزایش 50 درصدی کرایه تاکسی در مرکز آن استان به شدت انتقاد کرده و با این استدلال که «افزایش نرخ تاکسی باید بر اساس تورم صورت بگیرد» طرح سؤال کرده که «مگر تورم استان 50 درصد است که نرخ کرایه تاکسی را به این میزان افزایش دادهاید؟»؛ استاندار قم همچنین اعلام کرده که «افزایشی که در حوزه نرخ کرایه تاکسی مصوب شده مورد قبول ما نیست و این موضوع باید در معاونت اقتصادی ما مجدد مورد بررسی قرار بگیرد».
کسی از «اسماعیل زارعیکوشا» انتظار دارد اینگونه از حقوق مردم دفاع کند؟ البته اگر استاندار کردستان چنین دستوری صادر میکرد مگر کسی به دستور او توجهی هم میکرد؟
میماند یک نکته؛ پیش از آنکه نانخورهای رسانهای دولت به بهانه حمایت از رانندگان زحمتکش تاکسی، برای پاسخ به این مطلب به صف شوند و فحاشان سایبری در حمایت از استاندار بیکفایت کردستان وارد عمل شوند بد نیست بپرسیم اجرای طرح ترافیک و ممانعت از ورود خودروهای شخصی به محدوده هسته مرکزی شهر در ساعات پیک ترافیک خواسته رانندگان و به نفع مردم بود یا آنچه امروز در این شهر شاهد آن هستیم؟!
فرید کریمی