ارقام قابلتأمل تراکم دانشآموزی در حالی در شورای آموزش و پرورش کردستان گزارش شد که شهردار سنندج عنوان کرد آموزش و پرورش هر هفته در کمیسیون ماده 5 عدم نیازش به لکههای آموزشی را اعلام میکند!
به گزارش پژواک کردستان، سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان صبح امروز در حالی در سرمای! سالن جلسات استانداری برگزار شد که این جلسه، در عمل، باور مدیریت ارشد اجرایی استان به فرهنگسازی و اقناعسازی مبنی بر ضرورت مصرف بهینه انرژی از جمله برق را با یک علامت سؤال جدی مواجه کرد.
وقتی عالیترین دستگاه حاکمیتی سطح استان، جلسه خود را در سرمایی بعضاً آزاردهنده به واسطه روشن بودن کولر گازی و قرار دادن دما بر روی عدد 18، برگزار میکند چطور میتواند رعایت الگوی مصرف را به مدیران و مردم توصیه کند؟! بماند.
سومین جلسه شورای آموزش و پرورش اما، بیش از هرچیز متأثر از ارقام و اعدادی بود که مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس از وضعیت تراکم دانشآموزی در مناطق مختلف استان ارائه کرد و خوشایندترین نتیجهای هم که فیالمجلس حاصل شد وعده شهردار سنندج برای «صدور رایگان پروانه ساخت» زمین اختصاص یافته برای ساخت مدرسه کودکان مبتلا به اوتیسم در سنندج بود.
ابراهیم مرادی، مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان در نشست شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه استاندارد تراکم دانشآموز در کشور 8.4 مترمربع تعریف شده، گفت: در حال حاضر سرانه کشوری 5.22 و سرانه کردستان 4.79 مترمربع است.
این ارقام گویای آن است که سرانه کردستان 1.7 برابر کمتر از سرانه استاندارد تعریف شده در کشور است و جالب آنکه بخشی از دلیل رقم خوردن این وضعیت هم بالا بودن سرانه در مناطقی چون موچش (11.39 مترمربع)، کرانی (10.66 مترمربع) و بیجار (9.63 مترمربع) است که این امر به نوبه خود بار دیگر موضوع تلخ مهاجرت از شهرستان بیجار را هم یادآوری میکند.
گزارش ارائه شده توسط «مرادی» نکات دیگر هم داشت؛در حالی که سرانه تراکم دانشآموزی در ناحیه دو سنندج 5.48 مترمربع است در ناحیه یک آموزش و پرورش سنندج، سرانه، 3.51 مترمربع اعلام شده است؛ کمترین سرانه هم مربوط به شهرستان بانه با 2.82 مترمربع است که این وضعیت لزوم چارهاندیشی فوری برای توسعه فضاهای آموزشی در شهرستان بانه را گوشزد میکند.
غیر از آمار قابل تأمل ارائه شده در جلسه امروز، بخشی از اظهارات شهردار سنندج هم در جلسه اسباب تعجب شد؛ «سیدانور رشیدی» ضمن اشاره به ارقام ارائه شده درباره وضعیت تراکم دانشآموزی در شهر سنندج و نواحی حاشیه شهر گفت: هر روز و هر هفته در جلسات کمیسیون ماده 5 شاهد هستیم آموزش و پرورش عدم نیازش به لکههای آموزشی را اعلام میکند!
جالب آنکه مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از ساکتین محترم جلسه بود! او نه تنها برای اظهارات شهردار سنندج که برای هیچ یک از دستور کارهای جلسه نکته و سخنی نداشت! کل اظهارات «هاشم ناظمیجلال» به تقدیر از اعضای جلسه، تمجید از استاندار، مرور چند دستور کار و طرح چند ادعا با این مضمون خلاصه شد: «جلسات شورای آموزش و پرورش در مسیر منظم و خوبی قرار گرفته، جلسات باکیفیت و مصوبات خوبی در طول یکسال گذشته داشتیم».
استاندار کردستان هم در این جلسه ضمن استقبال از گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان به یک ایراد مطرح شده از سوی نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی اشاره و اظهار کرد: با توجه به تشکیکی که در رابطه با اعتبارات سال گذشته بود به نظر میرسد باید کل موارد مطروحه یک بار دیگر با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در تراکم دانشآموزی مشکل جدی در استان وجود دارد و در این امر تردیدی نیست، گفت: یکی از ضعفهایی که در گذشته وجود داشته و شاید هماکنون هم وجود داشته باشد در اولویتبندیهاست.
اسماعیل زارعیکوشا افزود: تصمیمگیری بر اساس شناخت ناکافی رافع مشکلات در هیچ حوزهای نیست بنابراین لازم است اطلاعات کامل و جامع همواره در دسترس باشد تا بتوان در زمان لازم به اتخاذ تصمیم صحیح مبادرت کرد.
وی با محدود اعلام کردن منابع در اختیار استان گفت: ظرفیت ایجاد شده در طرح مولدسازی بستر مناسبی برای حل برخی مشکلات است؛ در بستر طرح یادشده، امکان تهاتر ملک وجود دارد و درصدد هستیم با برگزاری جلسهای، تصمیماتی کارساز در این حوزه اتخاذ کنیم.
استاندار کردستان با ابراز خرسندی از اعلام وعده آمادهسازی 76 مدرسه با مساحت 36 هزار مترمربع تا اول مهرماه سال جاری در استان، افزود: امیدواریم تجهیز این مدارس به موازات تکمیل مراحل ساخت انجام شود تا در ابتدای سال تحصیلی، بهرهبرداری از این مدارس آغاز شود.
وی در پاسخ به انتقاد مطرح شده از سوی رئیس شورای شهر سنندج در خصوص کلنگزنی احداث مدرسه اوتیسم با وجود فراهم نبودن مقدمات آغاز کار ساخت، تصریح کرد: اینکه کلنگزنی یک پروژه در حالی باید انجام شود که تکلیف کار مشخص باشد یک امر بدیهی است اما پروژه مدرسه اوتیسم یک موضوع متفاوت بود؛ چشمهایی به دنبال آن زمین بود که اگر آن کلنگ به زمین نمیخورد احتمالاً حالا دیگر آن زمین وجود نداشت و ما با علم به وضعیت پروژه، کلنگ آن را بر زمین زدیم تا مانع طمعورزیها نسبت به آن شویم.
زارعیکوشا به موضوع اوقات فراعت دانشآموزان هم اشاره کرد و گفت: آنچه در این حوزه انتظار داریم محقق شود «برنامهریزی موثر» و «تجمیع و همافزایی» است؛ اجرای صرف یک برنامه برای پر کردن اوقات فراغت مورد پذیرش نخواهد بود.