«در دو سه ماه که در استان بودم بخش زیادی از انرژی ما صرف تغییر و تحول مدیران شد و سعی کردیم در یک فرایند کاملاً مطالعاتی شده افراد را شناسایی و در پستها قرار دهیم»؛ «مدیریت کردستان شرکت سهامی نیست که به هر گروه سهمی اعطا شود، مدیران را خودم انتخاب کردهام و مسئولیت این انتخابها را هم میپذیریم»؛ «نمونه آن انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی است که تا این میزان مورد اقبال تشکلهای بخش کشاورزی استان است»؛ اینها جملاتی است که تارنمای «فارس» از قول «اسماعیل زارعیکوشا» در نشست با تشکلهای کشاورزی نقل کرده است. العهده علی الراوی.
اما استدلال کمرمق «زارعیکوشا» برای دفاع از انتصاب رئیس جهاد کشاورزی کردستان چیست؟ تنها دلیل مطرح شده توسط وی، ظاهراً، مورد اقبال بودن شخص منصوب، از سوی تشکلهای کشاورزی استان بوده است!
شاید بد نباشد قبل از پرداختن به موضوع، چند ماهه نخست فعالیت استاندار دولت رئیسی را با دوره مشابه حضور استاندار دولت اول روحانی در کردستان با ذکر مثالی، مقایسه کنیم؛ با این توضیح که نگارنده نه ارادتی به مشی سیاسی «زاهدی» داشته و نه ابداً خاطره خوشی از دوران زعامت دولت بنفش در این استان دارد.
«عبدالمحمد زاهدی» بیگمان مجربترین استاندار کردستان بعد از انقلاب بوده است؛ او در یکی از نخستین اقداماتش، مدیران دولت دهم را برای ارائه گزارش و صد البته برنامه جهت بررسی با هدف ابقا به دفتر خود فراخواند، یک از نتایج آن اقدام هم ابقای برخی مدیران دولت دهم در کردستان بود.
اگر بپذیریم که اقدام وی، اقدامی صواب بوده ـ که بوده ـ میخواهیم از «زارعیکوشا» سؤال کنیم آیا او هم به مانند «زاهدی»، برای ابقای مدیران دولت قبل و احیاناً ارتقا مقام! از آنها گزارش عملکرد و برنامه خواسته یا با استفاده از ابزاری دیگر برای تصمیمات اتخاذ شده به حجت رسیده است؟
حالا که استاندار کردستان تمام قد از انتصاب یکی از بانیان وضع موجود استان در سمتی بالاتر دفاع کرده، انتظار بهحق افکار عمومی از «زارعیکوشا» آن است که دلایل انتخابش را برای آنها تشریح کند و اگر احیاناً گزارش عملکردی از «پیمان اسکندری» در مسئولیت سابق و برنامهای از این فرد برای مسئولیت جدید دریافت کرده آن را برای راستیآزمایی و پیگیری توسط رسانهها منتشر نماید؛ انتظار نابجایی که نیست؛ هست؟! نباید مشخص شود چه چیزی استاندار را قانع به این تصمیمگیری قابل تأمل کرده و این تصمیم احیاناً چه برکتی را نصیب مردم میکند؟
از سر خوانی که رطب خوردهای
از پی ما زله چه آوردهای
استاندار کردستان نباید فراموش کند که ویژگی یک استاندار قدرتمند و بصیر، واکنش نشان دادن در برابر موضوعاتی است که علامت خطر هستند و سپردن مسئولیت به افرادی که تناسبی با ویژگیهای معرفی شده از سوی رئیسجمهور برای سپردن مسئولیت به آنها در این دولت ندارند عین خطر است؛ یکی از معیارهای اعلام شده توسط رئیسجمهور برای انتصاب مدیران، «فسادستیزی» است؛ استاندار، سوابق «پیمان اسکندری» در این حوزه را منتشر کند.
حتی اگر گذشته مدیریت «اسکندری» را هم نادیده گرفت، مگر میشود یک ماه و نیم پس از انتصاب او در این سمت از انتصابش دفاع کرد؟ کاش جناب استاندار اجازه میداد آمار و ارقامی که بعدها در حوزه جهاد کشاورزی منتشر میشود درباره عملکرد فرد مورد وثوقش سخن بگویند؛ چه شده است که گفتههای نمایندگان چند تشکل که لابد مدعو همین رئیس سازمان هم هستند، مستند دفاع از انتصاب او شده است؟!
جناب استاندار! نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson)، اخترفیزیکدان، سیارهشناس و نویسنده و مفسر علمی آمریکایی که او را یکی از محبوبترینهای علم امروز میشناسند، میگوید «اگر خواستید از حقیقتی دفاع کنید، اول مطمئن شوید که آن، صرفاً همان دیدگاهتان نباشد که به شدت مایلید حقیقت داشته باشد!»؛ بد نیست هنگامی که خواستید از انتصابهایتان دفاع کنید این گفته پرمغز دگراس را در خاطر داشته باشید؛ مخالفت با کسی یا اظهار ارادتی به دیگری اگر مستظهر به شناخت نباشد، خروجی پرهزینه و کمبهره خواهد داشت.
بعدالتحریر؛ با وضعیتی که امروز رقم خورده بیش از پیش مصمم هستیم که دوربینهای خود را روی عملکرد رئیس جهاد کشاورزی کردستان قفل کنیم تا درباره هر آنچه در حیطه مسئولیت آن سازمان عریض و طویل است، به مخاطبانمان و افکار عمومی گزارش دهیم.
فرید کریمی