کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

‌معاون سیاسی، امنیتی استاندار کردستان:

رسانه را کمک‌کار حاکمیت و معین مدیریت می‌دانیم

7 فروردين 1401 ساعت 22:46

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: رسانه را کمک‌کار حاکمیت و معین مدیریت می‌دانیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم به ما کمک کنند تا بتوانیم هرچه بیشتر و بهتر به مردم این دیار خدمت کنیم.


به گزارش پژواک کردستان، «مهدی رمضانی» عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد با اشاره به اینکه سابقه هنر و هنرمندی مردمان کردستان بر همه اهالی سرزمین ایران و دنیا مشهود است، گفت: فرهنگ به مثابه هوایی است که تنفس می‎کنیم، اگر این هوا هوای تمیزی باشد، انسان انسانی سالم و کامل‌تر است؛ به همین خاطر است که فرهنگ از سایر مقولات دیگر مهم‌‎تر بوده و ضرورت سرمایه‌‎گذاری در حوزه هنر و فرهنگ جدی و شایان توجه است.
 
وی فرهنگ متعالی و نشأت گرفته از اسلام را فارغ از مذاهب موجب تعالی جامعه دانسته افزود: اهمیت فرهنگ و سیاست‌گذاری فرهنگی بر کسی پوشیده نیست.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با ذکر اینکه در آیین‌های تکریم و تودیع مدیران، پرچمی از یک مدیر گرفته و به دست مدیر دیگری سپرده می‌شود، تصریح کرد: این پرچم باید با قدرت بیشتری منتقل شود تا بتواند به سر منزل مقصود برسد.
 
وی یکی از مهم‌ترین موضوعات حوزه فرهنگ را «سبک زندگی» دانست و گفت: تهاجم فرهنگی باعث شده است تا سبک زندگی سنتی و مترقی ما در جامعه ایرانی اسلامی دست‌خوش تغییراتی شود به همین خاطر ضرورت توجه به سبک زندگی، در مدیریت جدید اداره کل ارشاد اسلامی باید به صورت اخص دنبال شود.
 
رمضانی سرزمین فرهنگ و هنر نامیدن استان کردستان توسط رهبر انقلاب را بسیار مهم و کلیدی عنوان کرد و افزود: متأسفانه پرداختن به این موضوع در ادوار گذشته در حد شعار باقی مانده و فرمایشات رهبری عملاً زمین مانده است، لذا باید برای اجرایی کردن آنها جدیت به خرج داده شود تا بتوان برای معرفی فرهنگ غنی مردم کردستان به سایر نقاط کشور و سایر ملل دنیا اقدامات جدی را لحاظ کرد.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، زبان کردی را یک سرمایه ملی توصیف کرد و گفت: بسیاری از شبکه‌های معاند بر روی مقوله زبان کردی تمرکز کرده و بعضاً مانورهای خود را لحاظ می‌کنند، به همین خاطر می‌طلبد مسئولین به مقوله زبان کردی توجه ویژه داشته باشند و زبان کردی که یک سرمایه ملی و ظرفیت بزرگ است را زیر چتر ایرانیت مورد توجه قرار دهند.
 
وی با اشاره به اینکه نشریات قابل توجهی در استان کردستان وجود دارد، افزود: دومین زبان نشر در کشور، زبان کردی است که این امر نشان دهنده فرهنگ غنی مردم سرزمین کردستان است.
 
رمضانی با ابراز خرسندی از اینکه شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، پایتخت نوروز جهان و پایتخت کتاب ایران شناخته شده است، تصریح کرد: اینها پارامترهایی هستند که برای شناخت عناوین فرهنگی معرفی شده،بسیار مهم و شایان توجه است و ضروری است سیاست‌گذاری‌های صحیحی برای آنها لحاظ شود.
 
وی با ذکر اینکه بسیاری از چهره‌های درخشان استان کردستان در سطح ملی و بین‌المللی در حال فعالیت هستند، گفت: در راستای اینکه این ظرفیت مورد توجه قرار گرفته و قدر دانسته شود، از تمامی متولیان فرهنگ و هنر درخواست می‌کنیم تا از مدیرکل جدید حمایت کنند و اطمینان داشته باشند دولت سیزدهم نیز توجه ویژه‌ای به استان کردستان به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دارد.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان ،هنر را زبان گویای بیان مطالب دانست و افزود: هنر ظرف زیبایی است که مظروفش را شکل می‌دهد، اگر بتوانیم از ظرفیت هنر استفاده کنیم، از یک زبان تیز و نافذ بهره گرفته‌ایم، زبانی که در قالب آن می‌‎توان مفاخر گرانقدر و گرانسنگی که داریم را به عنوان میراث گذشته و حال معرفی کنیم، امری که نیازمند توجه و تقویت ویژه از سوی رسانه‌های استان است.
 
وی تصریح کرد: در استانداری توجهی ویژه به مقوله فرهنگ، هنر و رسانه داریم؛ رسانه را کمک‌کار حاکمیت و معین مدیریت می‌دانیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم به ما کمک کنند تا بتوانیم هرچه بیشتر و بهتر به مردم این دیار خدمت کنیم.
 
هر خانواده کردستانی یک مؤسسه فرهنگی است
 
«سیدمحمد هاشمی» معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم تفاوت استان کردستان با دیگر استان‌ها را در بحث فرهنگ و هنر دانست و اظهار کرد: فرهنگ و هنر کردستان در میان تک‌تک مردم این سرزمین نهادینه شده است و هر خانواده کردستانی یک مؤسسه فرهنگی است.
 
وی گفت: این امر بدان خاطر است که ذوق و شوق و در هم تنیدگی ذائقه مردم با مسئله فرهنگ و هنر در کردستان به صورت قوی و پررنگ وجود دارد.
 
معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه فعالیت هنری و فرهنگی در کردستان همت و زحمت مضاعفی را می‌طلبد، تصریح کرد: مدیران فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به برآورده کردن انتظارات فرهنگی و هنری مردم داشته باشند.
 
وی گفت: از مدیرکل جدید انتظار می‌رود نه تنها رویدادهای بخشی و ملی را پیگیری کرده بلکه یک رویداد بین‌المللی کُردی را نیز خلق ساخته تا بتوان در قالب آن به صورت شایسته در قبال مردم کردستان خدمت انجام داد.
 
هاشمی سخنان رهبری در خصوص کردستان را بیانگر فهم و شناخت ایشان از کردستان دانست و افزود: رهبر انقلاب زبان کُردی را سرمایه ملی و ایرانی دانسته و ایران را سرزمین همه کردها می‌‎دانند، جمله‌ای که تأکید می‌کند کردستان باید میزبان رویدادهای کُردی و صیانت از ارزش‌های ملی و اسلامی باشد.
 
برنامه‌های فرهنگی باید توسط اهالی فرهنگ و هنر اجرایی شود
 
«علی اصغر دریایی»، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این مراسم با اعلام اینکه خوشحالم خادم استانی هستم که شهر سنندج آن به شهر مناره‌ها معروف است، اظهار کرد: تعدد مساجد نشان از ایمان، اعتقاد، معنویت، خداخواهی و خداباوری مردمان این سرزمین است.
 
وی افزود: امروز مفتخرم که خدمتگزار فرهنگی مردمانی هستم که نه تنها با ادبیات، موسیقی، شعر، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی بیگانه نیستند؛ بلکه زندگی روزمره آنها با همین هنر، ادبیات و فرهنگ عجین شده است، امری که نشان از روحیه لطیف، با صفا، صمیمی و خونگرم مردمان این خطه دارد.
 
مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خونگرم بودن مردم را فرصتی مغتنم برای هر مدیری که بخواهد بهتر و بیشتر خدمت کند، دانست و تصریح کرد: درب ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به روی همه باز است، چرا که ما معتقدیم فرهنگ باید مردمی بوده و توسط مردم اداره شود و در مقابل اداره کل به عنوان یک ستاد و در نقش حمایت‌کننده، هدایت‌گر و ناظر خواهد بود.
 
وی با تأکید بر اینکه در راستای مردمی کردن فرهنگ در استان کردستان نیازمند تبیین یک سند و چشم‌انداز مطابق با زیست‌بوم کردستان هستیم، گفت: در این سند باید راهبردها، اهداف و برنامه‌ها در یک تقویم زمانی مشخص کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شود؛ چشم‌اندازی که توسط هیئت‌های اندیشمند تخصصی که متشکل از فعالان میدانی، نظری، نهادی، مردمی و پژوهشی تدوین شده باشد تا بتوان از آثار و برکات آن بهره‌مند شد.
 
دریایی با اشاره به اینکه سند فرهنگی در واقع ریل‌‎گذاری فرهنگی است که با جابجایی مدیران برنامه‌های فرهنگی آن دست‌‎خوش حوادث و تغییرات نخواهد شد، گفت: باید تلاش کرد تا برنامه‌های فرهنگی توسط اهالی فرهنگ و هنر اجرایی شده و فعالیت‌‎های جزیره‌‎ای تبدیل به برنامه‌های تشکیلاتی و زنجیره‌ای گردد.
 
پروژه تالار مرکزی سنندج 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
 
عبید رستمی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان طی چند سال اخیر تلاش‌های بسیاری را در راستای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری به کار بسته است، اظهار کرد: پروژه تالار مرکزی سنندج که تخریب آن از سال ۱۳۸۳ شروع شد، تا پایان سال ۱۳۹۶ با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که از سال 13۹۷ تا به امروز با ۱۰۲ میلیارد بودجه ۵۳ درصد پیشرفت اضافه شده و در حال حاضر با ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان یکی از پروژه‌های کلان فرهنگی استان شناخته می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه پروژه ساخت و تجهیز پلاتوهای سراسر استان از اواخر سال ۱۳۹۹ کلید خورده است، گفت: تا به امروز سالن‌های آمفی تئاتر روباز کامیاران، تماشاخانه گروس بیجار، تماشاخانه دیواندره با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ساخت پلاتو برای شهرستان بانه با اعتبار ۲ میلیارد تومان در دست اقدام است.
 
مدیرکل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با ذکر اینکه در طول ۳۰ سال گذشته نگارخانه شهرستان سنندج با وجود اینکه در بهترین نقطه شهر قرار گرفته، بازسازی و نوسازی نشده است، تصریح کرد: طی یک ماه اخیر با دریافت ۳ میلیارد تومان اعتبار نقدی، بازسازی این نگارخانه در دستور کار قرار گرفت.
 
وی از برگزاری کنگره‌های مختلف و برپایی نمایشگاه‌های کتاب در استان سخن به میان آورد و خاطر نشان کرد: یکی از بهترین دستاوردهای این نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، تبدیل کردستان به پایتخت کتاب کشور بود.
 
رستمی با اذعان به اینکه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جهت حمایت از مشاغل خانگی در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان قرار گرفت، افزود: این مبلغ در مقایسه با سال قبل رشد ۶۰ درصدی داشته و از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم علاوه بر آن، حدود ۱۰ میلیارد تومان به صاحبان کارت هنر استان کمک کرده و در سامانه کارا هم توانستیم بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان وام‌های کم‌بهره برای هنرمندان اخذ کنیم.

در پایان این مراسم، با اهداء لوح تقدیر از خدمات «عبید‌الله رستمی» تجلیل و پس از قرائت حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی‌اصغر دریایی» به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان معرفی شد.


کد مطلب: 89

آدرس مطلب :
https://www.pezhvakkurdestan.ir/news/89/رسانه-کمک-کار-حاکمیت-معین-مدیریت-می-دانیم

پژواک کردستان
  https://www.pezhvakkurdestan.ir